Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT presenteert landelijk beeld staat van primaire waterkeringen in Nederland

Door Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
ILT presenteert landelijk beeld staat van primaire waterkeringen in Nederland
Het rapport over de primaire waterkeringen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is vandaag naar de Tweede Kamer verstuurd. Daarin staat welke Nederlandse primaire waterkeringen wel en welke niet voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. In uiterlijk 2050 moeten alle keringen aan die normen voldoen. Dit meldt ILT. 

Primaire waterkeringen zijn dijken, duinen, dammen en stormvloedkeringen die ons land beschermen tegen overstromingen vanuit de zee, de grote rivieren zoals de Rijn en de Maas en de grote meren zoals het IJsselmeer.

De ILT ziet er namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat op toe dat de beoordelingen door de waterschappen en Rijkswaterstaat volgens afspraak zijn uitgevoerd. Het resultaat is de eerste Landelijke Beoordelingsronde Overstromingskans, een momentopname met peildatum 1 januari 2023. De ILT heeft voor elke beoordeling van een primaire kering een zogeheten conformiteitsverklaring afgegeven.

Opgave tot 2050

Uit de beoordelingen blijkt dat 38% van de 237 keringen (3.500 kilometer) aan de wettelijke norm voor 2050 voldoet. 62% voldoet niet aan die norm. Het gaat dan vaak slechts om een gedeelte of onderdeel van de totale lengte aan kering. Dat een meerderheid van de keringen niet volledig voldoet, betekent niet dat er acute risico’s zijn. Wel vraagt het om grote investeringen in aanloop naar 2050. Dijken moeten worden versterkt of er moeten andere dingen worden gedaan om aan de norm te voldoen, zoals het uitvoeren van extra onderhoud. Beheerders van keringen hebben daarmee nog een grote, maar inzichtelijke opgave de komende 27 jaar.

De Waterwet uit 2009 bepaalt dat de waterschappen en Rijkswaterstaat (RWS) tenminste elke 12 jaar de technische en operationele staat van de primaire waterkeringen in hun beheer beoordelen om vast te stellen of deze aan de wettelijke veiligheidsnorm voldoen.

Grote gevolgen

De gevolgen van het doorbreken of falen van een primaire waterkering kunnen heel groot zijn met gevolgen voor mensen, vitale infrastructuur  en de Nederlandse economie. Vanwege deze grote gevolgen is het belangrijk dat de keringen een hoog niveau van bescherming bieden. Hoe hoog dit niveau moet zijn is voor elke primaire waterkering vastgelegd als veiligheidsnormen in de Waterwet. De Waterwet verzekert een basisveiligheidsniveau voor alle inwoners van Nederland. Het beschermingsniveau is hoger op plekken waar de gevolgen heel groot zijn, bijvoorbeeld als er mogelijk veel slachtoffers vallen, veel economische schade kan ontstaan of schade kan ontstaan aan vitale infrastructuur die van nationaal belang is.

14 januari '25 ( 9:28)

Spoorbrug over Oude Maas bij Dordrecht gestremd voor hoge schepen

De spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is van dinsdag 14 januari tot en met zondag 16 februari 2025 gestremd voor de hoge scheepvaart. Dat meldt ProRail. 

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.