Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

DHL verwacht volgend jaar nog geen volledig herstel in de vervoersketen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
DHL verwacht volgend jaar nog geen volledig herstel in de vervoersketen
Pakketbezorger DHL, onderdeel van Deutsche Post, verwacht dat de verstoringen in de vervoersketen volgend jaar nog niet volledig zijn verholpen. De congestie in de havens zou volgens het Duitse bedrijf volgend jaar moeten afnemen doordat er meer nieuwe containerschepen worden afgeleverd, maar dat is nog niet genoeg om de wereldwijde toeleveringsketen te laten herstellen naar de situatie van vóór de coronapandemie.

"In 2023 wordt het minder, maar het gaat niet terug naar 2019", zei Tim Scharwath, baas van de vrachtdivisie van DHL. "Ik denk niet dat we terug zullen keren naar de situatie van overcapaciteit, waarbij de tarieven erg laag waren. De infrastructuur, vooral in de Verenigde Staten, zal niet van de ene op de andere dag beter worden, omdat infrastructuurontwikkelingen lang duren", aldus Scharwath.

Coronapandemie 

De coronapandemie en beperkingen om het virus in te dammen leidden vorig jaar tot een tekort aan arbeiders en vrachtwagenchauffeurs in verschillende grote havens over de hele wereld. Daardoor werd het goederenverkeer van en naar vrachthubs vertraagd en schoten de tarieven voor containervervoer naar recordhoogtes.

Hoewel de situatie op de meeste plaatsen inmiddels is verbeterd doordat werknemers zijn teruggekeerd, blijft de toeleveringsketen onder druk staan door problemen in de belangrijke haven van Shanghai, waar de achterstanden worden weggewerkt na de lockdown van twee maanden in de Chinese stad.

Feestdagenseizoen in het Westen 

De heropening van de haven van Shanghai komt volgens Scharwath op het moment dat er meer goederen vanuit Azië naar de VS en Europa worden verscheept voorafgaand aan het belangrijke feestdagenseizoen in het Westen aan het einde van het jaar. De grote winkelorganisatie National Retail Federation waarschuwde al dat de Amerikaanse havens zich in de komende maanden moeten voorbereiden op een sterke stijging van de invoer.

Haven van Rotterdam 

In grote Europese havens zoals Hamburg en Rotterdam neemt de congestie volgens Scharwath toe doordat er weer meer schepen uit Azië aankomen. Ook de staking van vrachtwagenchauffeurs in Zuid-Korea zet volgens hem de toeleveringsketen verder onder druk.

"Elke opstopping ongeacht waar ter wereld, zal invloed hebben in andere delen van de toeleveringsketen", waarschuwde hij. "Vijf jaar geleden zou de situatie in Zuid-Korea geen impact hebben gehad. Nu is dat wel het geval." Containervervoerders hebben tijdens de pandemie wel meer nieuwe schepen besteld, omdat ze dankzij de historisch hoge transporttarieven recordwinsten wisten te boeken na jaren van verliezen.

Door: ANP 

13 maart '25 (18:45)

Team Boskalis aan boord bij beschadigde tanker Noordzee

Een team van de Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis is donderdag rond het middaguur aan boord gegaan van de Stena Immaculate, de tanker die op de Noordzee voor de Britse kust bij Hull kerosine lekt na een aanvaring. Volgens Boskalis ging het om vijf bergers, onder wie gasexperts. Er werden diverse inspecties gedaan en er werd nog een klein brandje in een opslagruimte aan de voorzijde van het schip geblust.

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.