Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Kabinet: uitstel gunning onderzeeboten zou ''desastreus'' zijn

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Kabinet: uitstel gunning onderzeeboten zou ''desastreus'' zijn
Vertraging bij de aanbesteding van de nieuwe onderzeeboten zou "desastreus" zijn, zegt demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie). Uitstel verhoogt het risico dat Nederland zonder onderzeeboot komt te zitten.

De Tweede Kamer debatteerde woensdagavond over de aanschaf van vier nieuwe onderzeeboten, hoewel er nog geen besluit is genomen door het kabinet over de aankoop. Dat gebeurt vrijdag pas. Het debat voelt dan ook "prematuur", zei de bewindsman.

SGP-fractieleider Chris Stoffer had het debat aangevraagd omdat volgens mediaberichten het Franse Naval de opdracht krijgt. Hij vreest dat banen daardoor uit Nederland zullen verdwijnen. De SGP kreeg steun van PVV, BBB, SP, JA21 en FVD. Andere partijen hadden felle kritiek op de SGP en noemden het debat voortijdig.

Deze partijen willen het besluit overlaten aan een nieuw kabinet, maar dat zal volgens Van der Maat voor veel onzekerheid zorgen. Dan zal het proces zeker negen tot twaalf maanden vertraging gaan oplopen. Het proces om nieuwe onderzeeboten aan te schaffen loopt al sinds 2016.

Uit de vaart genomen

Defensie vreest dat vertraging ertoe zal leiden dat de huidige boten van de Walrusklasse uit de vaart moeten worden genomen en dat nieuwe onderzeeboten dan nog niet klaar zijn. Dan bestaat de kans dat kennis en personeel zullen verdwijnen bij de onderzeedienst.

Van der Maat wilde "bevestigen noch ontkennen" dat Naval de order binnensleept. Wel benadrukte hij dat het proces zorgvuldig is geweest en dat al het lobbywerk van bedrijven geen invloed heeft gehad op de beslissing. Nederlandse bedrijven kunnen geen onderzeeboot meer bouwen.

Volgens minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) hoeft Stoffer zich geen zorgen te maken over de rol van de Nederlandse industrie. Er zijn "keiharde toezeggingen" van de drie werven die meedoen (het Franse Naval, het Zweedse Saab en het Duitse TKMS) over het Nederlandse aandeel in de bouw.

14 januari '25 ( 9:28)

Spoorbrug over Oude Maas bij Dordrecht gestremd voor hoge schepen

De spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is van dinsdag 14 januari tot en met zondag 16 februari 2025 gestremd voor de hoge scheepvaart. Dat meldt ProRail. 

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.