Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Oorzaak storing gemaal IJmuiden tijdens storm Ciarán onduidelijk
Rijkswaterstaat heeft niet kunnen achterhalen wat de oorzaak was van de storing in het gemaal- en spuicomplex bij IJmuiden in november waarna de waterstand bij Amsterdam gevaarlijk snel steeg. Naar het incident tijdens storm Ciarán zijn vier onderzoeken uitgevoerd.

Daarin wordt kritiek geuit op de technische staat van het spui- en gemaalcomplex door onder meer uitgesteld onderhoud. Medewerkers van Rijkswaterstaat uitten onlangs in een brandbrief daarover ook al hun zorgen omdat er meermaals storingen waren. De exacte oorzaak van een technische storing die vorig jaar op 2 november even voor 04.00 uur plaatsvond, blijft in de evaluaties onopgehelderd.

Handmatig gebruik

Door die storing schakelde de bediening van het spuicomplex over naar handmatig gebruik toen de spuischuiven volledig openstonden. Het zeewater stroomde daardoor zo'n 3,5 uur het Noordzeekanaal in, richting Amsterdam. Op de centrale bedienpost in Schellingwoude werd dat niet direct opgemerkt door "hiaten in het ontwerp van de bedienplek". Volgens de evaluaties was er in de centrale bedienpost "onvoldoende zicht op de storingsmeldingen, de stand van spuischuiven en de ontwikkelingen in het waterpeil".

Stijgend waterpeil

Het stijgende waterpeil van het Noordzeekanaal werd in Schellingwoude om 05.45 uur opgemerkt. Om 07.24 uur lukte het om handmatig de spuischuiven in IJmuiden te sluiten. Het water was toen al gestegen tot aan de ramen van de huizen in de aan het IJ gelegen Amsterdamse stadswijk Houthavens. Na het opmerken van het stijgende waterpeil is volgens de onderzoekers wel goed gehandeld, waardoor problemen in de stad zelf uitbleven.

Maatregelen

Rijkswaterstaat heeft maatregelen genomen om te voorkomen dat dit in de toekomst nog een keer kan gebeuren. Zo is de bediening van het spui- en gemaalcomplex verplaatst van Schellingwoude naar IJmuiden, zodat de mensen ter plekke aanwezig zijn. Ook is daar een extra signaal geplaatst voor als het waterpeil op het Noordzeekanaal stijgt. Verder is er dit voorjaar een extra pomp geplaatst, zodat de capaciteit op peil blijft als andere pompen in onderhoud zijn.

14 januari '25 ( 9:28)

Spoorbrug over Oude Maas bij Dordrecht gestremd voor hoge schepen

De spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is van dinsdag 14 januari tot en met zondag 16 februari 2025 gestremd voor de hoge scheepvaart. Dat meldt ProRail. 

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.