Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Honderden kantoormedewerkers en beveiligers springen bij in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten
Bijspringend kantoorpersoneel en tijdelijk ingehuurde beveiligers moeten de NS in april weer zichtbaarder maken in de trein. In de loop van de maand gaan honderden extra krachten meerijden op treinen om de werkdruk van conducteurs te verlichten. Reizigers merken dat, doordat ze dan vaker weer iemand met een NS-jasje voorbij zien lopen, laat een woordvoerder weten.

De spoorvervoerder heeft 250 eigen kantoormedewerkers bereid gevonden om een jaar lang twee dagen in de maand een zogeheten treinassistent te zijn. Zij hebben niet de bevoegdheid om kaartjes te controleren, maar kunnen wel vragen van reizigers beantwoorden. En ze vormen, zeker bij lange treinen, een belangrijk extra paar ogen bij het sluiten van de deuren. Dat is werk dat een conducteur eigenlijk niet alleen kan doen.

Snel oplopend tekort aan conducteurs en machinisten 

NS-topman Wouter Koolmees erkende bij de presentatie van de jaarcijfers in februari dat de NS reizigers vorig jaar tekort had gedaan. Volgens hem liet de onderneming zich verrassen door het snel oplopende tekort aan conducteurs en machinisten als gevolg van de opschaling van de dienstregeling en een oplopend ziekteverzuim bij het personeel, onder meer door corona. Daardoor heeft de NS soms ritten moeten schrappen. Ook werden treinen ingekort, maar dat leidde tot grote drukte in de spits op sommige trajecten.

Tegelijkertijd kwam er steeds meer druk te staan op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten. In december was sprake van een acuut tekort van zeker 500 mensen. Door de werving van nieuw personeel is dat tekort inmiddels wel iets ingelopen, maar de NS weet nu al dat er ook dit jaar weer een groep conducteurs op het punt staat om met pensioen te gaan. Zoals het er nu naar uitziet zijn er dit jaar nog ruim 400 hoofdconducteurs nodig en zo'n 150 machinisten.

Eerst een opleiding volgen 

Wat de situatie extra bemoeilijkt is dat nieuwe conducteurs niet allemaal meteen aan de slag kunnen. Ze moeten eerst een opleiding volgen en het duurt waarschijnlijk nog maanden voor ze daarmee klaar zijn. De kantoormedewerkers die in de loop van deze maand de trein in gaan hebben ook een korte cursus moeten volgen, bijvoorbeeld voor het omgaan met een portofoon. Afgelopen maanden heeft er ook al een klein groepje kunnen proefdraaien in de trein.

Conducteurs ondersteunen 

Als overbruggingsmaatregel schakelt de NS niet alleen kantoorpersoneel in. Er worden ook 320 beveiligers ingehuurd. Zij gaan vooral bij treinen in de avonduren meerijden om conducteurs te ondersteunen. "Dan kunnen de conducteurs ook weer eens een vrije dag nemen, bijvoorbeeld om bij de diploma-uitreiking van hun dochter te zijn", verklaart de zegsman. De NS hoopt volgens hem dat de tijdelijke ingreep op die manier ook helpt om het hoge ziekteverzuim onder treinpersoneel weer wat terug te dringen.

Door: ANP 

04 september '24 (14:45)

Gezochte man in zaak dood treinschoonmaker meldt zich bij politie

De man die door de politie gezocht werd omdat hij mogelijk betrokken zou zijn bij de onwelwording van twee treinschoonmakers in juli, heeft zich gemeld bij de politie. De schoonmakers werden na hun werk op een NS-terrein bij Utrecht Centraal onwel nadat ze een onbekende drank hadden gedronken. Een van hen, een 49-jarige man uit Amsterdam, overleed een dag later.

03 september '24 (12:15)

ProRail vindt manier om weer stroom op havenspoorlijn te krijgen

Technici van spoorbeheerder ProRail hebben een manier gevonden om weer stroom te krijgen op de havenspoorlijn naar de Maasvlakte. "Na anderhalf uur starten we het elektrische treingoederenverkeer weer op", liet ProRail weten op X.

03 september '24 (11:45)

Geen metro's van en naar Hoek van Holland door storing

Tussen de stations Steendijkpolder in Maassluis en Hoek van Holland rijden geen metro's door een storing, meldt vervoerder RET. Reizigers van en naar Hoek van Holland kunnen gebruikmaken van bussen, zegt een woordvoerder.

03 september '24 ( 8:58)

Open Monumentendag: monumentale stations en treinen beleven

Dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen' het thema van de Open Monumentendag in het weekend van 14 en 15 september 2024. Een thema dat ook NS aanspreekt. Daarom werkt de reizigersvervoerder samen met het grootste culturele evenement van Nederland. Dat meldt NS.

30 augustus '24 ( 8:39)

#posifiets-maand voor fijne stations

NS, spoorwegbeheerder ProRail en gemeenten zetten op 25 stations reizigers in het zonnetje die kiezen voor de combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ook wordt extra aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Deze gezamenlijke inspanning, bekend als de #posifiets-maand, heeft als doel om de stationsomgeving netjes, prettig en toegankelijk te houden voor iedereen. Dat meldt NS.

29 augustus '24 (14:51)

Drukste perron van Nederland verbreed

Spoorwegbeheerder ProRail heeft aangegeven dat door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen niet alle geplande werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal zal tijdens de werkzaamheden van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september 2024 niet worden verbreed. Wel voert ProRail in deze periode voorbereidende en andere werkzaamheden uit. Het perron wordt op een ander moment verbreed. Dat meldt NS.

27 augustus '24 (13:58)

Nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft gereed

Spoorwegbeheerder ProRail en aannemer Strukton hebben vorig weekend een flink deel van PHS Rijswijk-Rotterdam afgerond. Over een lengte van circa vijf kilometer zijn twee nieuwe sporen in gebruik gegaan. Sinds vanochtend vroeg rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen. Dat meldt ProRail.

26 augustus '24 (12:15)

Geen treinen tussen Schiphol en Utrecht door wisselstoring

Tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden geen treinen. Dat komt door een wisselstoring. De NS verwacht dat dat tot 14.00 uur duurt.

26 augustus '24 (11:00)

NS gebruikt historische treinen en uniformen op Monumentendag

De NS haalt ter gelegenheid van Open Monumentendag twee monumentale treinen van stal. De Mat '46 en de Mat '54 uit het Spoorwegmuseum worden zaterdag 14 september aan elkaar gekoppeld om als één trein een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder, Bilthoven en Amersfoort Centraal te rijden. Reizigers worden aan boord begeleid door medewerkers in historische uniformen. "Het gaat om historische treinen, er is dus geen airco aanwezig", aldus de NS.

25 augustus '24 (19:15)

NS meldt recordaantal reizigers naar F1 in Zandvoort

Een recordaantal racefans is dit weekend met de trein naar de Dutch Grand Prix in Zandvoort gekomen. Volgens de NS namen ruim 136.000 reizigers de trein naar de badplaats voor de Formule 1.