Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Huidige ov-chipkaart blijft zeker tot 2025 in gebruik

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Huidige ov-chipkaart blijft zeker tot 2025 in gebruik
De huidige ov-chipkaart kan naar verwachting in ieder geval tot 2025 gebruikt worden, laat staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) weten in een Kamerbrief. De opvolger van de ov-chipkaart, de ov-pas, wordt waarschijnlijk volgend jaar in stappen ingevoerd.

Reizigers kunnen de nieuwe pas zowel fysiek als digitaal aanschaffen, bijvoorbeeld in de zogeheten 'wallet' van hun mobiele telefoon. "Pas als het nieuwe systeem zich bewezen heeft in klantgemak en betrouwbaarheid kan de techniek achter de huidige ov-chipkaart worden stopgezet", aldus Heijnen.

De chiptechniek in de huidige ov-chipkaart is verouderd en aan vervanging toe, waardoor de nieuwe ov-pas nodig is. Ook is het vanaf dinsdag voor het eerst in het hele land mogelijk om bij alle ov-bedrijven in te checken via pinpas, creditcard of betaalapp op de mobiele telefoon. Deze betalingen gaan via het nieuwe ov-betaalsysteem OVpay.

Betaalpas

Inchecken met een betaalpas moet het reizen makkelijker maken. "Meer reisgemak betekent een aantrekkelijker ov en daarmee hopelijk een groei aan inkomsten, wat bijdraagt aan het in stand houden van het ov-aanbod", schrijft Heijnen. Volgens haar zijn er bij het in- en uitchecken geen andere risico's dan bij het dagelijks gebruik van contactloos betalen in bijvoorbeeld een winkel. "Bovendien hebben de reizigers keuzevrijheid: ze kunnen een bankkaart, creditcard of hun mobiele telefoon gebruiken, maar als ze liever een ov-pas gebruiken dan kan dat ook."

Nu is het alleen nog mogelijk om via de betaalpas te reizen in de tweede klas, zonder korting of abonnement. Komend jaar wordt getest of leeftijdskorting of abonnementen aan de betaalpas kunnen worden gekoppeld.

Regiovervoerder RET

Op 10 maart 2021 konden reizigers voor het eerst inchecken met hun betaalpas in Lelystad. Daarna konden mensen langzaam op steeds meer plekken in het land betalen voor het ov via hun betaalpas, met dinsdag de trams en bussen van de Rotterdamse RET als slotstuk. Om de nieuwe betaalmethode mogelijk te maken moesten ruim 60.000 kaartlezers en ov-poortjes worden vervangen of aangepast voor OVpay.

28 november '24 ( 9:00)

Defecte bovenleiding: geen treinen tussen Amersfoort en Putten

Tussen Amersfoort en Putten rijden donderdagochtend geen treinen door een defecte bovenleiding. Er rijden zeer beperkt bussen, meldt de NS. Naar verwachting kan het treinverkeer in de loop van de ochtend worden hervat.

27 november '24 (14:15)

Storm Conall: NS past dienstregeling in het noordwesten aan

De NS past de dienstregeling in het noordwesten van het land vanaf het eind van de middag "enigszins" aan vanwege storm Conall. Tussen Zaandam en Alkmaar rijden dan alleen sprinters en reizigers tussen Amsterdam Centraal en Den Helder moeten in Heerhugowaard overstappen, meldt de vervoerder.

26 november '24 (12:15)

FNV en ProRail weer om tafel: voorlopig geen nieuwe spoorstaking

De stakingen op het spoor zijn voorlopig van de baan. ProRail en vakbond FNV gaan weer met elkaar in gesprek over een nieuwe cao, meldt de spoorbeheerder. FNV legde met een oproep tot staking onder verkeersleiders de afgelopen weken regionaal het treinverkeer meerdere dagen tijdelijk stil uit onvrede over het loonbod van ProRail.

26 november '24 ( 6:45)

Geen treinen tussen Nijmegen en Den Bosch door dodelijke botsing

Er rijden dinsdagochtend geen treinen tussen Nijmegen en Den Bosch, meldt ProRail. Dit is het gevolg van een botsing tussen een auto en een passagierstrein in het Brabantse Berghem bij Oss in de nacht van maandag op dinsdag.

25 november '24 (13:30)

Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn

Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen een nieuw onderzoek dat de Lelylijn koppelt aan de inrichting van Nederland op de lange termijn en de bouw van nieuwe woningen. Olger van Dijk (NSC) omschrijft zijn idee als een poging om ondanks miljardentekorten toch door te gaan met het spoorproject.

24 november '24 (17:15)

Maandag toch treinen tussen Assen en Groningen Europapark

Maandag rijden er toch treinen tussen de stations Assen en Groningen Europapark, meldt een woordvoerder van NS. Eerder op zondag meldde het vervoerbedrijf nog dat er buiten de spits geen treinverkeer mogelijk zou zijn op dat traject door een verzakt spoor tussen Groningen en Groningen Europapark. Reizigers kunnen tussen deze twee stations gebruikmaken van vervangende bussen van NS en Arriva.

22 november '24 ( 8:49)

Treinkaartjes en abonnementen volgend jaar gemiddeld ruim zes procent duurder

Vanaf 1 januari 2025 stijgen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen gemiddeld met 6,18%. Voor kinderen tot en met 11 jaar en reizigers die onbeperkt reizen in de daluren veranderen de prijzen in 2025 niet. Dat meldt NS.

22 november '24 ( 8:01)

Geen treinen in noorden en oosten: rustig op stations

Opnieuw blijken reizigers goed op de hoogte van de staking bij ProRail, waardoor vrijdagochtend in het noorden en oosten geen treinen rijden. Een woordvoerder van de NS laat weten dat het erg rustig is op de stations Zwolle, Arnhem en Groningen. Dat was ook het geval op stations elders in het land tijdens eerdere stakingen de afgelopen tijd.

21 november '24 (12:00)

Treinen stranden enige tijd tussen Sittard en Susteren

Twee treinen hebben donderdagochtend tussen de Limburgse plaatsen Sittard en Susteren zo'n anderhalf uur stilgestaan. Ze waren gestrand als gevolg van een defecte bovenleiding.

21 november '24 (10:00)

In noorden en oosten morgenochtend ook geen regionale treinen

Ook de regionale treinen van vervoerders Arriva en Keolis rijden vrijdagochtend tot 09.00 uur niet door de staking bij spoorbeheerder ProRail. Arriva meldt dat er geen treinen van het bedrijf rijden in Friesland, Groningen, Overijssel, Drenthe en Gelderland.