Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS sluit contract met PZEM en Shell: treinen rijden ook vanaf 2025 klimaatneutraal

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
NS sluit contract met PZEM en Shell: treinen rijden ook vanaf 2025 klimaatneutraal
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben namens de spoorsector een contract gesloten met energiebedrijven PZEM en Shell waardoor treinen in Nederland ook vanaf 2025 klimaatneutraal rijden. Eerder had het spoorbedrijf een overeenkomst met Eneco, maar dat contract loopt eind 2024 af. Het nieuwe contract betreft nog wel een voorlopige gunning: de overeenkomst is pas definitief na het verlopen van de bezwaartermijn van drie weken.

In het driejarige contract met het Zeeuwse PZEM en Shell zijn afspraken gemaakt over zogeheten Garanties van Oorsprong (GVO's). Dat zijn een soort contracten die laten zien waar stroom vandaan komt, bijvoorbeeld van duurzame bronnen als wind- en zonne-energie. PZEM levert de stroom, Shell de GVO's.

De stroom waarop de treinen gaan rijden hoeft dan echter niet direct afkomstig te zijn van duurzame energiebronnen. GVO's worden namelijk internationaal verhandeld. Maar volgens NS wordt daarmee wel "gegarandeerd dat er op jaarbasis in Europa net zoveel elektriciteit via zon en wind wordt opgewekt als NS verbruikt voor het rijden van treinen", aldus NS.

Minder afhankelijk

NS-bestuurder Tjalling Smit, verantwoordelijk voor het energiecontract, is tevreden dat het gelukt is een nieuw contract af te sluiten. Zeker gezien de moeilijke energiemarkt. Aanvankelijk wilde hij een contract voor de langere termijn. Maar volgens hem zijn energieleveranciers op dit moment terughoudend met het sluiten van langetermijncontracten.

Met een langer lopend contract hadden namelijk concrete stappen gezet kunnen worden om volledig onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen als back-up, legt Smit uit. Maar hij verwacht dat de technologische mogelijkheden op het gebied van energie-ontwikkeling en -opslag de komende jaren nog zullen toenemen. Hij wil NS dan ook voorbereiden om na 2027 wel minder afhankelijk te maken van die fossiele back-up.

Hogere energiekosten

Verder meldt het spoorbedrijf dat de energiekosten de komende jaren nog hoger zullen zijn dan onder het huidige energiecontract. Maar NS benadrukt dat dit geen directe impact zal hebben op de prijs van treinkaartjes. Die prijzen worden jaarlijks weliswaar verhoogd, maar omdat dit op basis van de inflatie is, zit de veranderende energieprijs daar al voor een deel in. "Alleen als in de toekomst de prijs van energie hoger of veel lager uitvalt dan de inflatie, dan kan de prijs van het treinkaartje daarop naar boven of naar beneden worden bijgesteld", stelt NS.

04 september '24 (14:45)

Gezochte man in zaak dood treinschoonmaker meldt zich bij politie

De man die door de politie gezocht werd omdat hij mogelijk betrokken zou zijn bij de onwelwording van twee treinschoonmakers in juli, heeft zich gemeld bij de politie. De schoonmakers werden na hun werk op een NS-terrein bij Utrecht Centraal onwel nadat ze een onbekende drank hadden gedronken. Een van hen, een 49-jarige man uit Amsterdam, overleed een dag later.

03 september '24 (12:15)

ProRail vindt manier om weer stroom op havenspoorlijn te krijgen

Technici van spoorbeheerder ProRail hebben een manier gevonden om weer stroom te krijgen op de havenspoorlijn naar de Maasvlakte. "Na anderhalf uur starten we het elektrische treingoederenverkeer weer op", liet ProRail weten op X.

03 september '24 (11:45)

Geen metro's van en naar Hoek van Holland door storing

Tussen de stations Steendijkpolder in Maassluis en Hoek van Holland rijden geen metro's door een storing, meldt vervoerder RET. Reizigers van en naar Hoek van Holland kunnen gebruikmaken van bussen, zegt een woordvoerder.

03 september '24 ( 8:58)

Open Monumentendag: monumentale stations en treinen beleven

Dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen' het thema van de Open Monumentendag in het weekend van 14 en 15 september 2024. Een thema dat ook NS aanspreekt. Daarom werkt de reizigersvervoerder samen met het grootste culturele evenement van Nederland. Dat meldt NS.

30 augustus '24 ( 8:39)

#posifiets-maand voor fijne stations

NS, spoorwegbeheerder ProRail en gemeenten zetten op 25 stations reizigers in het zonnetje die kiezen voor de combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ook wordt extra aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Deze gezamenlijke inspanning, bekend als de #posifiets-maand, heeft als doel om de stationsomgeving netjes, prettig en toegankelijk te houden voor iedereen. Dat meldt NS.

29 augustus '24 (14:51)

Drukste perron van Nederland verbreed

Spoorwegbeheerder ProRail heeft aangegeven dat door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen niet alle geplande werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal zal tijdens de werkzaamheden van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september 2024 niet worden verbreed. Wel voert ProRail in deze periode voorbereidende en andere werkzaamheden uit. Het perron wordt op een ander moment verbreed. Dat meldt NS.

27 augustus '24 (13:58)

Nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft gereed

Spoorwegbeheerder ProRail en aannemer Strukton hebben vorig weekend een flink deel van PHS Rijswijk-Rotterdam afgerond. Over een lengte van circa vijf kilometer zijn twee nieuwe sporen in gebruik gegaan. Sinds vanochtend vroeg rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen. Dat meldt ProRail.

26 augustus '24 (12:15)

Geen treinen tussen Schiphol en Utrecht door wisselstoring

Tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden geen treinen. Dat komt door een wisselstoring. De NS verwacht dat dat tot 14.00 uur duurt.

26 augustus '24 (11:00)

NS gebruikt historische treinen en uniformen op Monumentendag

De NS haalt ter gelegenheid van Open Monumentendag twee monumentale treinen van stal. De Mat '46 en de Mat '54 uit het Spoorwegmuseum worden zaterdag 14 september aan elkaar gekoppeld om als één trein een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder, Bilthoven en Amersfoort Centraal te rijden. Reizigers worden aan boord begeleid door medewerkers in historische uniformen. "Het gaat om historische treinen, er is dus geen airco aanwezig", aldus de NS.

25 augustus '24 (19:15)

NS meldt recordaantal reizigers naar F1 in Zandvoort

Een recordaantal racefans is dit weekend met de trein naar de Dutch Grand Prix in Zandvoort gekomen. Volgens de NS namen ruim 136.000 reizigers de trein naar de badplaats voor de Formule 1.