Heijnen reageert op kritiek op Europese spoorbeveiliging
![Heijnen reageert op kritiek op Europese spoorbeveiliging](https://www.nationaletransportgids.nl/rails/active_storage/representations/proxy/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBeDdwT3c9PSIsImV4cCI6bnVsbCwicHVyIjoiYmxvYl9pZCJ9fQ==--fb383ea5e5595febf2f8519d29c5cfb23c56cbea/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaDdCem9MWm05eWJXRjBTU0lJYW5CbkJqb0dSVlE2RW5KbGMybDZaVjkwYjE5bWFYUmJCMmtDWUFScEFuWUMiLCJleHAiOm51bGwsInB1ciI6InZhcmlhdGlvbiJ9fQ==--7e7a2a35c597e790659a5b1a032ad58a9e044437/1707323410.jpg)
Een reeks Kamerleden had vragen over het megaproject, dat uiteindelijk al het Europese spoorverkeer moet regelen. PVV-Kamerlid Hidde Heutink sprak van een "miljardendrama". Olger van Dijk (NSC): "Hoe voorkomen we dat het uit de klauwen loopt?"
Hinder beperken
"Dankzij ERTMS gaan meer treinen rijden, worden storingen sneller opgelost en kunnen treinen makkelijker de grens over", zei Heijnen. Ze wees erop dat het Nederlandse spoor drukker en complexer is dan elders. "De invoering zal hoe dan ook gepaard gaan met hinder, maar ik zal me inzetten om die te beperken."