Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Door Nationale Transportgids / Fleur Zomer
schedule 6 min
location_on [xx]km
Zuid-Holland bereikbaar
Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

Ronald Nomes van Rijkswaterstaat legt uit dat de hinder groter zal zijn dan in voorgaande jaren, omdat het werk steeds complexer wordt en vaak buiten de gebruikelijke weekenden en vakantieperiodes plaatsvindt. Dit leidt tot langdurige verkeersdrukte. Provinciebestuurder Frederik Zevenbergen benadrukt dat het afstemmen van de planning van de verschillende werkzaamheden een uitdaging is, maar noodzakelijk om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Belangrijke projecten in Zuid-Holland

Er staan diverse grote projecten gepland, waaronder:

  • Onderhoud aan de N211 in het Westland
  • Werkzaamheden aan de Haagse Hubertustunnel
  • De rondweg rond Leiden
  • Groot onderhoud aan de Coenecoopbrug in Gouda (7 juli - 15 september)
  • Werkzaamheden op Den Haag Centraal en tussen Rotterdam en Schiedam door ProRail

Deze werkzaamheden zullen naar verwachting leiden tot files, vertragingen en andere overlast voor weggebruikers en reizigers.

Verouderde infrastructuur als oorzaak

Veel infrastructuur in Zuid-Holland stamt uit de jaren 50 en 60, waardoor renovatie en onderhoud onvermijdelijk zijn. Nomes benadrukt dat het noodzakelijk is om deze werken nu aan te pakken om grotere problemen in de toekomst te voorkomen.

Oproep tot spitsmijden en alternatieven

De provincie Zuid-Holland roept reizigers op om hun reisgedrag aan te passen. Zevenbergen adviseert reizigers om spitsuren te vermijden en alternatieven voor hun reis te overwegen. Hij benadrukt dat er nooit genoeg asfalt of spoor kan worden aangelegd om alle drukte op te vangen, en dat bewust reisgedrag essentieel is.

Onzekerheid door stikstofregels

Door recente ontwikkelingen rond stikstofregels is het mogelijk dat bepaalde projecten vertraging oplopen. Rijkswaterstaat, ProRail en de provincie onderzoeken op dit moment wat de exacte gevolgen hiervan zullen zijn.

Voorbereiden op een uitdagend jaar

De overheden benadrukken dat het belangrijk is dat reizigers zich bewust zijn van de omvang en impact van de geplande werkzaamheden. Ze roepen op tot samenwerking en aanpassingen in reisgedrag om deze drukke periode zo soepel mogelijk door te komen.

Beeld: Zuid-Holland Bereikbaar

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.

23 januari '25 (12:45)

Recordaantal onlinetreinkaartjes verkocht in 2024

De NS heeft in 2024 ongeveer 20 miljoen treinkaartjes verkocht via de website en de app. Dat is een record, meldt de vervoerder. In 2019 ging het nog om ongeveer 12 miljoen online verkochte tickets. Bij de automaten op de stations werden vorig jaar zo'n 13 miljoen kaartjes verkocht.

23 januari '25 (12:14)

Spitstrein gaat weer rijden tussen Harderwijk en Amersfoort

Met ingang van maandag 7 april 2025 rijden tussen Harderwijk en Amersfoort weer extra treinen tijdens de spits. Vanaf die dag rijden elke week van maandag tot en met donderdag drie extra treinen in de ochtend- en avondspits. Er is een tussenstop in Nijkerk. Dat meldt NS.

23 januari '25 (11:15)

Op station Maarheeze vonden 3.150 ongewenste situaties voor

Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een "ongewenste situatie" op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

23 januari '25 (10:30)

Stroomstoring: veel minder treinen op traject Den Haag-Rotterdam

Door een stroomstoring rijden er donderdagochtend veel minder treinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. NS verwacht dat de problemen tot zeker 11.15 uur duren. Het spoorbedrijf rijdt een aangepaste dienstregeling.