Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS beoogt komend jaar wekelijks 1.600 extra treinen te laten rijden

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS beoogt komend jaar wekelijks 1.600 extra treinen te laten rijden
De NS wil volgend jaar diverse regio's van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Er gaan per week 1600 treinen meer rijden dan in de huidige dienstregeling. Het is de grootste wijziging in jaren, staat in een plan dat de NS donderdag heeft bekendgemaakt.

De NS voert veranderingen door om Amsterdam en Schiphol - ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal - goed bereikbaar te houden. Tijdens het werk op en rond Amsterdam CS gaat de Airport Sprinter rijden. Dat is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.

Intercity's

De Intercity's op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling rijden naar Amsterdam-Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. Vandaar rijden ze verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort.

TienminutenSprinter

Om het groeiend aantal reizigers tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht te bedienen, introduceert NS de TienminutenSprinter. Dat betekent: meer treinen, minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.

De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.

Rover positief

Reizigersclub Rover, een van de organisaties die over het plan gaan adviseren, is blij met de uitbreiding van de dienstregeling, waar door corona en personeelsgebrek in was gesnoeid. "Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden." Dat er meer treinen gaan rijden aan de randen van de dag is "vooral goed nieuws voor forenzen die voor de spits uit willen reizen en voor uitgaanspubliek dat hierdoor makkelijker voor de trein kan kiezen".

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.

19 december '24 (14:30)

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

18 december '24 (14:45)

Storing bij informatieborden van NS verholpen

De storing bij NS die ervoor zorgde dat op borden geen actuele reisinformatie kon worden getoond op stations, is verholpen. Dat meldt de vervoerder ruim een uur nadat de technische storing rond 13.00 uur optrad.

17 december '24 ( 9:28)

NS luidt eerste rit Airport Sprinter feestelijk in

NS vierde maandag 16 december 2024 de start van de Airport Sprinter. Reizigers werden op de vertrekperrons op de stations Amsterdam Centraal en Schiphol Airport feestelijk ontvangen. Dat meldt NS.

16 december '24 (15:30)

Rover: hsl 'grote pijnpunt' in nieuwe dienstregeling

De hogesnelheidslijn (hsl) is het "grote pijnpunt" in de nieuwe dienstregeling waar de NS sinds zondag mee rijdt, meldde reizigersorganisatie Rover maandag. De Intercity direct gaat nu tot Lelystad of Amersfoort. Rover vindt het "mooi" dat de hsl-treinen nieuwe stations aandoen, maar zat "echt niet te wachten op nog meer paaltjes en nog meer onduidelijkheid".

16 december '24 (11:25)

Kapotte liften op treinstations zorgen voor veel stress bij mensen met een beperking

Op verschillende treinstations in Nederland zijn de liften regelmatig stuk. Mensen met een beperking krijgen daar veel stress van. Het openbaar vervoer laten zij links liggen en reizen niet meer. Dat zorgt weer voor een sociaal isolement, aldus belangenorganisatie IederIn. Dat meldt RTL Nieuws.

16 december '24 ( 8:30)

Nieuwe dienstregeling: eerste spits verloopt goed op Utrecht CS

Op station Utrecht Centraal verloopt het treinverkeer op de eerste werkdag van de nieuwe dienstregeling grotendeels probleemloos. Er zijn nauwelijks vertragingen en reizigers weten de weg naar hun trein goed te vinden, ziet een ANP-verslaggever. Het is op het station niet drukker dan gebruikelijk op maandagochtend.

13 december '24 (13:00)

ProRail-baas waarschuwt: hinder treinverkeer zal nog jaren duren

Treinreizigers zullen nog jaren hinder ondervinden door werkzaamheden op het spoor, waarschuwt ProRail-topman John Voppen. Projecten duren langer omdat de spoorbeheerder treinen ook tijdens de werkzaamheden wil blijven laten rijden. Daarnaast kampt ProRail met een tekort aan technisch personeel, zei hij in een interview in het radioprogramma Sven op 1.

13 december '24 ( 8:48)

In tien maanden half miljoen NS PrijsTijd Deals verkocht

In februari 2024 startte NS met de verkoop van het landelijke vroegboektreinkaartje. Sindsdien zijn een half miljoen van deze NS PrijsTijd Deals verkocht. De vroegboekkorting is geldig in rustige treinen. De hoogte van de korting wordt bepaald door het moment waarop het kaartje is gekocht en de verwachte drukte tijdens het moment van reizen. Dat meldt NS.