Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 22 min
location_on [xx]km
De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee! - Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en stoptreinen komen aan bod. Dit is een tweede reeks met toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Nijmegen --> Zwolle (IC)

Welkom aan boord van de 3600-serie. Treinen in deze treinserie rijden van Zwolle naar Roosendaal en vice versa. Dit deel van de route is interessant vanwege de variatie aan uitzichten.

We starten onze reis in Havana Aan De Waal. Juist, Nijmegen dus. Dit historische station gaat vanaf 2025 op de schop, dus wees er snel bij. Anders moet je misschien door allerlei bouwwerken stappen. Deze rit wordt vaak gereden met een Verlengd InterRegio Materieel (VIRM) of Dubbel Dekker Zonnering (DDZ). Je hebt dus de keuze of je boven of beneden gaat zitten. Voor een rit als deze is het leuk om boven te zitten.

Na vertrek uit Nijmegen rijd je de Nijmeegse Spoorbrug over. Deze brug begeleidt je over de Waal, richting Arnhem. Je bent nog niet alle rivieren overgestoken, want je hebt de Neder-Rijn nog in het vooruitzicht. Vlak voordat de trein aankomt in Arnhem, bereik je de Spoorbrug Oosterbeek. Dit is een 132 meter lange brug die het treinverkeer mogelijk maakt tussen Nijmegen en Arnhem. Je komt aan op station Arnhem Centraal, dat bekendstaat als een van de mooiste moderne stations van Nederland.

Dit stuk tussen Nijmegen en Arnhem heeft een mooie afwisseling tussen weiland en rivier. De bruggen zijn absoluut ingenieus. Met een zomerse zonsondergang is het nog mooier om even naar buiten te kijken wanneer de zon plaatsmaakt voor het duister en zichzelf onderdompelt in de rode waterige horizon.

Na Arnhem komt het bosrijke gedeelte van deze reis aan bod. De trein zet zich voort in de richting Dieren, waarna je langs de dorpjes Velp en Rheden scheurt. Dit zijn mooie dorpen, waar menig natuurliefhebber woont. Wandeltip: neem de sprinter naar Rheden en je bent binnen 10 minuten in het bos. De intercity rijdt echter verder en passeert deze kleine stations. In Dieren stopt de trein weer. Ook hier kun je uitstappen voor wandelroutes langs het mooiste groen.

De trein hobbelt vervolgens verder naar Zutphen. Een authentiek stadje met een enorm leuk festival: Het Dickens Festijn. Hierna volgt op dit traject nog meer fijne natuur en omgeving, waarna je aankomt in Deemter, ofwel, Deventer. Vanaf Zutphen is dit stuk zelfs bekend van internationale televisie. Rail Away (!) heeft tijdens winterse omstandigheden een trein tussen Zwolle en Zutphen gevolgd. Dat onderbouwd onze keuze des te meer.

De trein volgt de IJssel tot eindpunt Zwolle. Onderweg kijk je uit op de uitgestrekte vlaktes en de idyllische plattelandshuizen van Salland. Wanneer je via Ittersum Zwolle binnenrijdt, is het op het hoofdstation tijd om over te stappen op de volgende mooie rit.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.   


Zwolle --> Hardenberg (Stoptrein)

Ben je net aangekomen in Zwolle en heb je trek in meer mooie treinritjes? Dan val je met je neus in de boter, want deze route naar Hardenberg sleept je weer mee door de mooiste landschappen. Wat nog eens meespeelt zijn de comfortabele GTW-treinen van Arriva.

Wij hebben deze route gekozen vanwege de vele bossen, venen en zandverstuivingen die passeren. De route begint zoals gezegd in Zwolle. Na vertrek uit Zwolle sprint de trein door de Fly-under bij Herfte, speciaal aangelegd voor deze lijn. Je rijdt al gauw door het buitengebied van Zwolle. De mooiste gedeeltes beginnen na Dalfsen, als je richting het natuurgebied bij Ommen komt.

Het station van Ommen is ook echt een ‘’one-of-a-kind’’. Het ligt verscholen in het noordelijke gedeelte van het bos dat bij het Beerzerveld hoort. Voor een wandeling is dit het perfecte station om uit te stappen. Loop bijvoorbeeld naar de Sahara, een mooie zandverstuiving in het midden van een bos.

Wij blijven voor nu in de trein van de Vechtdallijnen, die ons door het mooiste stukje van de route leidt: van venen tot bossen en van zand tot weiland, een hele variatie aan landschappen passeert terwijl je onderweg bent naar het traditionele en pittoreske dorpje Mariënberg. Hierna is het niet meer lang rijden naar Hardenberg, ook wel bekend als de ‘’Klepperstad’’. Het boemeltje zelf zal nog verder de Vecht volgen naar eindbestemming Emmen, maar voor ons is deze al bereikt.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Tim89 hier.

Maastricht Randwyck --> Heerlen (SPR)

Welkom op deze typisch Zuid-Limburgse spoorlijn: de Heuvellandlijn. Hier rijdt Arriva met tweedelige FLIRT-treinstellen. De spoorlijn omringt zich in een omgeving die bijna niet Nederlands te noemen is.

De rit met Arriva begint in Maastricht Randwyck en speelt vanaf hier eigenlijk een soort nog niet bestaande metro van Maastricht. Hij gaat nog langs het hoofdstation van Maastricht en maakt ook een stop op station Maastricht Noord. Vervolgens nog een laatste stop in Meerssen en dan begint het gedeelte dat deze route zo mooi maakt.

Laten we hopen dat de trein genoeg tractie op kan brengen, want deze route heet niet voor niks de Heuvellandlijn. Heuvels komen en gaan terwijl je op je wenken bediend wordt als je naar buiten kijkt.

Dit specifieke gedeelte van de lijn is ‘The Walk Of Fame’ van de treinstations. Bijna ieder jaar staan vier dezelfde stations in ProRails-lijstje van meest gewaardeerde stations. Klimmen-Ransdaal, Valkenburg en Schin op Geul krijgen allemaal hoger dan een acht op hun rapport.

Deze heuvels zijn een garantie voor een plezierige treinreis. Het is dat de omroepster Nederlands spreekt, anders zou het niet gek zijn als je zou denken dat je in Duitsland was. We blijven voor nu nog even doorrollen, want we zijn nog niet op de eindbestemming Heerlen. Voordat we in de Winkbülle zijn, komen we nog langs het enige station in Nederland dat vernoemd is naar een winkelgebied: Heerlen Woonboulevard. De trein zelf rijdt na Heerlen nog door naar Kerkrade, maar dat stukje van de route is minder de moeite waard.

Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Mart hier (omgekeerde rijrichting).


Baarn --> Utrecht Centraal (SPR)

Eenieder die bekend is met de spoorwegen in Nederland zal niet verrast zijn door deze keuze. Deze route wordt geroemd vanwege zijn veelzijdigheid, rust en natuur. Van ‘Vorstelijk Baarn’ naar de huzzle and buzzle van de drukke stad Utrecht.

We beginnen dus in ‘Vorstelijk Baarn’. Deze naam heeft het dorp niet voor niks verkregen: Paleis Soestdijk ligt in de gemeente. De voormalige woonplaats van koningin Juliana en prins Bernhard en de geboorteplaats van voormalig koningin Beatrix. Het station van Baarn heeft een koninklijke wachtkamer. Beatrix ging nog weleens met de trein op wintersportvakantie vanaf dit station.

De trein die richting Utrecht gaat is niet koninklijk. Integendeel, het is een normale sprinter. De treinserie 5500 rijdt doordeweeks twee keer per uur en in het weekend één keer per uur. We beginnen gelijk in het mooie gedeelte. Na vertrek uit Baarn wijkt de sprinter af van het spoor richting Amersfoort en halteert deze drie keer in Soest: Soestdijk, Soest en Soest Zuid. Soestdijk vinden wij het mooiste station van de hele route. Hier kun je tevens ook uitstappen voor Paleis Soestdijk. Voor een mooie wandeling of een rondje lopen door het winkelcentrum kun je hier ook uitstappen.

Na Soestdijk mag het treintje maar 40 Km/h rijden, wat zorgt voor een relaxte sfeer. Voordat de trein bij station Soest aankomt, rijdt hij nog langs de Soester Eng, een groot veld in het midden van het dorp. Na het aandoen van Soest en Soest Zuid verlaat de sprinter deze omgeving en mag de snelheid wat omhoog. Als je maar lang genoeg door de bossen heenrijdt, kom je bij Den Dolder: een station met een nog ouderwets stationshuisje midden op het perron. Vanaf Den Dolder volgt de trein weer het hoofdrailnet, en stopt deze nog op station Bilthoven en Utrecht Overvecht voordat het drukste treinstation van Nederland de eindbestemming voor de trein vormt: Utrecht Centraal.

Deze route via de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Deel 1 met de mooiste treinroutes van Nederland teruglezen? Dat kan hier!

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor


20 februari '25 (12:45)

64 dagen hinder voor reizigers op station Groningen door grootschalige werkzaamheden

Vanaf 10 mei moeten treinreizigers rekening houden met aanzienlijke hinder op station Groningen. ProRail werkt intensief aan de vernieuwing van het station, wat leidt tot een buitendienststelling van maar liefst 64 dagen, tot en met 13 juli. Dit betekent dat zowel NS- als Arriva-treinen tijdelijk geen verbinding hebben met het station, en reizigers hun reis moeten aanpassen. Dit meldt ProRail.

20 februari '25 (12:45)

Coalitie: NS-conducteurs moeten snel bodycams krijgen

De coalitie dringt erop aan dat NS-conducteurs bodycams krijgen. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) schreef onlangs dat de NS hier dit jaar een besluit over neemt, maar de coalitiefracties vinden dat te lang duren. "Waarom laat dit besluit zo lang op zich wachten", vroeg Hester Veltman (VVD) zich af in een debat.

20 februari '25 (11:07)

Trein Schiphol-Rotterdam tijdelijk stil door rokende reiziger in toilet

Woensdagavond werd het treinverkeer tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal tijdelijk verstoord door een opmerkelijk incident. Een reiziger besloot een sigaret op te steken in het toilet van de hogesnelheidstrein, wat het brandalarm activeerde en de trein abrupt tot stilstand bracht.

20 februari '25 (10:59)

Hardnekkige storing spoorwegovergang Valburg leek verholpen, gisteren en vandaag weer raak

De spoorwegovergang bij de Tielsestraat in Valburg kampte dinsdag met maar liefst vier storingen, waardoor de spoorbomen telkens lange tijd gesloten bleven. Woensdag volgde een vijfde storing, ondanks eerdere oplossingen door monteurs en software-experts van ProRail. Het gevolg: gefrustreerde weggebruikers en gevaarlijke situaties op het spoor. Dit meldt de Gelderlander.

19 februari '25 ( 9:19)

Storing bij spoorbomen in Valburg zorgt voor chaos op de weg

De spoorbomen bij een spoorwegovergang in Valburg kampten dinsdag de hele dag met een hardnekkige storing. Hoewel monteurs meerdere keren probeerden het probleem op te lossen, bleven de bomen na elke passerende trein gesloten. Dit meldt Omroep Gelderland.

18 februari '25 (16:00)

Omgevallen boom legt treinverkeer Sittard-Maastricht uren plat

Door een omgevallen boom rijden er naar verwachting tot zeker 19.00 uur geen treinen tussen Sittard en Maastricht. De boom viel op een bovenleiding en ProRail verwacht nog uren nodig te hebben voor de herstelwerkzaamheden. Het incident gebeurde kort na het middaguur. Sindsdien ligt het treinverkeer tussen beide Limburgse steden stil.

18 februari '25 (15:30)

OV in Randstad flink duurder als bezuinigingen doorgaan, waarschuwt burgemeester Den Haag

Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder als een bezuiniging doorgaat. Dat zegt de Haagse burgemeester Jan van Zanen tegen het ANP. "Ik heb het over tram, bus en metro in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en omstreken."

18 februari '25 ( 9:36)

Aanrijdingen op overwegen vorig jaar toegenomen

Vorig jaar waren er meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023. Ook vielen er meer dodelijke slachtoffers dan in 2023. Hoewel elk incident er één te veel is, lijkt geen sprake van een trend. Hiervoor kijkt ProRail naar vijfjaarlijkse gemiddelden. Die nemen niet of nauwelijks toe. Dat meldt ProRail.

18 februari '25 ( 9:19)

Treinen rijden niet of minder vaak vanwege het winterse weer

Dinsdagochtend de trein nemen naar school, werk of voor een tipje? Dat gaat op sommige trajecten lastig. Er rijden op een aantal trajecten minder of geen treinen vanwege verschillende oorzaken. Dat meldt Hart van Nederland.

14 februari '25 (11:15)

Bezwaar NS tegen nachttrein Zwolle-Amsterdam van Arriva

De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent Arriva op het traject tussen Zwolle en Amsterdam. Dat bevestigde een woordvoerder van het spoorbedrijf na berichtgeving in de Volkskrant. Volgens de woordvoerder wil de NS de nachttrein, die vanaf 15 maart gaat rijden, niet tegenhouden, maar wil het bedrijf wettelijk toetsen of Arriva zich wel aan de spelregels heeft gehouden.