Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Veel minder goederen per spoor vervoerd

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Veel minder goederen per spoor vervoerd
Het goederenvervoer over het spoor in Nederland is vorig jaar stevig teruggevallen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen en goederen in containers werden vervoerd. In 2023 werd er 39,3 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor. Dat is 11,5 procent minder dan in het topjaar 2022.

Van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt bijna 44 procent in containers vervoerd. Vorig jaar nam de hoeveelheid goederen in containers met 11,5 procent af tot 17,3 miljoen ton. Ook het aantal vervoerde containers daalde met 11,5 procent. De meeste goederen in containers komen uit of gaan naar Duitsland en Italië. Het gewicht aan goederen in containers die binnen Nederland vervoerd worden nam met bijna 28 procent het meest af.

Kolen en metaalertsen

Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het spoor. Het vervoer van kolen zakte in 2023 met 22,1 procent ten opzichte van een jaar eerder en het vervoer van metaalertsen daalde met 4,6 procent. Daarnaast werden er 3,7 procent minder chemische producten vervoerd en 10 procent minder metalen, waaronder staal.

Vrachtsoorten

De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom daalde met 12 procent tot 24 miljoen ton. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam met ruim 22 procent sterk af.

De aanvoer van goederen daalde met 4 procent tot 10,1 miljoen ton. Deze afname bestond vooral uit goederen in containers en metaalertsen en andere delfstoffen. De aanvoer van producten binnen de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd, steeg daarentegen met ruim 45 procent. Deze groep bestaat uit onder andere graan en mais.

06 februari '25 (15:11)

Treinverkeer in 2025 vaker plat vanwege werkzaamheden, ook overdag en buiten de vakanties

Treinreizigers die in 2024 zat werden van alle werkzaamheden op en rondom het spoor zullen ook in 2025 nog op de blaren zitten. Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar aan meer dan 400 projecten werken. ProRail geeft aan dat er vanwege personeelsgebrek ook steeds vaker overdag, in de weekenden en buiten de vakanties om aan het spoor gewerkt gaat worden. “En dat zorgt voor overlast.”  Dat meldt RTL Nieuws.

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.