Veel minder goederen per spoor vervoerd
![Veel minder goederen per spoor vervoerd](https://www.nationaletransportgids.nl/rails/active_storage/representations/proxy/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBK3J5Umc9PSIsImV4cCI6bnVsbCwicHVyIjoiYmxvYl9pZCJ9fQ==--7ef1e51a23a5aa9fd220e8746f7c5d719235ec33/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaDdCem9MWm05eWJXRjBTU0lJYW5CbkJqb0dSVlE2RW5KbGMybDZaVjkwYjE5bWFYUmJCMmtDWUFScEFuWUMiLCJleHAiOm51bGwsInB1ciI6InZhcmlhdGlvbiJ9fQ==--7e7a2a35c597e790659a5b1a032ad58a9e044437/1719290708.jpg)
Van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt bijna 44 procent in containers vervoerd. Vorig jaar nam de hoeveelheid goederen in containers met 11,5 procent af tot 17,3 miljoen ton. Ook het aantal vervoerde containers daalde met 11,5 procent. De meeste goederen in containers komen uit of gaan naar Duitsland en Italië. Het gewicht aan goederen in containers die binnen Nederland vervoerd worden nam met bijna 28 procent het meest af.
Kolen en metaalertsen
Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het spoor. Het vervoer van kolen zakte in 2023 met 22,1 procent ten opzichte van een jaar eerder en het vervoer van metaalertsen daalde met 4,6 procent. Daarnaast werden er 3,7 procent minder chemische producten vervoerd en 10 procent minder metalen, waaronder staal.
Vrachtsoorten
De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom daalde met 12 procent tot 24 miljoen ton. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam met ruim 22 procent sterk af.
De aanvoer van goederen daalde met 4 procent tot 10,1 miljoen ton. Deze afname bestond vooral uit goederen in containers en metaalertsen en andere delfstoffen. De aanvoer van producten binnen de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd, steeg daarentegen met ruim 45 procent. Deze groep bestaat uit onder andere graan en mais.