Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

‘Zorgvervoer- en taxichauffeurs de dupe van slechte uitvoering pauzeregels’

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
‘Zorgvervoer- en taxichauffeurs de dupe van slechte uitvoering pauzeregels’
Chauffeurs bij taxi- en zorgvervoerbedrijven dreigen de dupe te worden van de slechte uitvoering van de nieuwe cao-afspraken over pauzes. Volgens vakbond FNV is de verdeeldheid bij werkgeversorganisatie KNV de oorzaak van de onduidelijkheid over de nieuwe regels. Dit meldt FNV. 

FNV Zorgvervoer & Taxi heeft de KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) gevraagd hun achterban op een juiste manier te informeren over de afspraken, om et zorgen dat chauffeurs krijgen waar ze volgens de cao recht op hebben.

De nieuwe pauzeregels gingen in op 1 maart, zoals afgesproken in de nieuwe cao van 2022. Een werkgever mag voor pauzes tot 12,5 procent van de beschikbaarheidsuren op het salaris inhouden, maar alleen als de chauffeur de pauze ook echt heeft kunnen nemen. FNV ziet dat een deel van de bedrijven de 12,5 procent standaard inhoudt op het loon, ook als de chauffeur de pauze heeft doorgewerkt. “Dat betekent dat er onterecht loon wordt ingehouden.”

Onbeschoft

FNV is niet te spreken over de houding van de KNV en sommige van haar leden. Meindert Gorter van FNV: “Het is onbeschoft dat je als werkgever het lef hebt om gewerkte tijd van je personeel om te zetten in pauzetijd. Werkgevers uit de sector zouden zich moeten schamen voor de wijze waarop ze omgaan met afspraken uit de cao waaraan ze zelf hebben meegeschreven en die ze zelf hebben ondertekend. Hier wordt de sector, die toch al zit te springen om mensen, niet aantrekkelijker van.”

Oude cao

De nieuwe afspraken over pauzes zijn gekomen in plaats van de regelingen uit de oude cao. Daarbij moesten chauffeurs wel beschikbaar zijn, maar als er geen werk was op dat moment, kreeg de chauffeur ook niet uitbetaald. "Het kon dus zijn dat je als chauffeur een dienst van 10 uur had, maar dat je maar 5 uur betaald werd. De ondernemersrisico’s werden op die manier afgewenteld op de chauffeurs. Met de nieuwe afspraken is dat gelukkig verleden tijd, maar dan moeten de afspraken wel goed nagekomen worden", aldus Gorter.

Door: Nationale Transportgids

06 september '24 ( 8:41)

Start werkzaamheden vernieuwing busstation Schiphol

Het busstation op Schiphol wordt de komende jaren volledig vernieuwd. De eerste werkzaamheden zijn deze week van start gegaan. Reizigers kunnen gedurende de verbouwing blijven gebruikmaken van het huidige busstation. Vanaf 2027 kunnen zij terecht in het nieuwe busstation. Dat heeft drie nieuwe trappen naar het treinperron en een groot overdekt busperron. Daarover bericht Schiphol.

06 september '24 ( 8:28)

Onderzoek ‘Betaalbare mobiliteit?’: velen hebben te weinig of geen geld voor betalen vervoer

Eén op de tien volwassen inwoners van Nederland ervaart problemen bij het betalen van vervoer. Vaak gaat het om mensen met een laag inkomen, werklozen en alleenstaanden met kinderen. Dit blijkt uit het onderzoek 'Betaalbare mobiliteit?' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

06 september '24 ( 7:30)

Roep om overal hetzelfde tarief voor gehandicaptenparkeerkaart

Experts noemen het absurd dat mensen met een lichamelijke beperking in de ene gemeente veel meer betalen voor een gehandicaptenparkeerkaart dan in de andere. De tarieven variëren van gratis tot ruim 300 euro, blijkt uit een analyse van het ANP.

05 september '24 (15:30)

Verkeersclubs: Kamervoorstellen fatbikes lossen problemen niet op

Een minimumleeftijd en een helmplicht voor bestuurders van fatbikes zijn weliswaar goede maatregelen om de problemen rond de elektrische fietsen met dikke banden aan te pakken, maar "daarmee ben je er niet". Dat laat Veilig Verkeer Nederland (VVN) weten nu zich in de Tweede Kamer een meerderheid heeft afgetekend voor de maatregelen. Volgens een woordvoerster van de verkeersorganisatie moet de hele keten worden aangepakt om fatbikes veilig te laten rijden.

05 september '24 (13:45)

Kamer wil minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbikes

De Tweede Kamer wil dat er een minimumleeftijd van 14 jaar komt voor het besturen van een fatbike. Ook moet er een helmplicht gaan gelden voor de elektrische fiets met dikke banden. De PVV steunt een voorstel van de VVD en NSC daartoe, waarmee het plan een Kamermeerderheid heeft.

05 september '24 ( 6:00)

Overheid: voer je e-bike niet op

"'t Kan hard gaan", luidt een nieuwe overheidscampagne tegen het opvoeren van e-bikes. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) start de campagne deze donderdag om jongeren en hun ouders van de risico's bewust te maken.

04 september '24 (20:30)

VolkerWessels krijgt opdracht om tunnel voor Zuidasdok te bouwen

VolkerWessels ontwerpt en bouwt de tunnel waar de snelweg A10 bij Amsterdam doorheen moet. Het project Zuidasdok heeft die opdracht aan verschillende dochterondernemingen van het bouwconcern gegund. De bouw begint naar verwachting in 2027 en de tunnel moet zeven jaar later af zijn.

04 september '24 ( 9:45)

23 miljoen euro extra voor subsidie gebruikte elektrische auto's

Consumenten kunnen vanaf woensdag weer subsidie aanvragen om een tweedehands elektrische auto te kopen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat hiervoor 23,1 miljoen euro extra beschikbaar is gemaakt, nadat de eerdere pot van 29,4 miljoen euro halverwege juli op was.

03 september '24 (13:00)

Stroomstoring regio Rijnmond volgens netbeheerders opgelost

Netbeheerders TenneT en Stedin melden dat de stroomstoring in het Rijnmondgebied is opgelost. De storing is ontstaan in een 150 kilovoltstation in Europoort. Wat de oorzaak van de storing was, is nog onbekend. De storing begon om 09.55 uur en kort voor 12.30 uur werden de laatste adressen weer van elektriciteit voorzien.

03 september '24 ( 9:30)

ANWB helpt bijna helft meer campers met pech deze zomer

De ANWB heeft een druk hoogseizoen achter de rug, meldt de verkeersdienst dinsdag. De ANWB Alarmcentrale heeft in vergelijking met vorig jaar 5 procent meer autopechmeldingen uit het buitenland ontvangen en 10 procent meer verzoeken voor personenhulp, zoals bij ziekte of familieomstandigheden. Wat volgens de ANWB vooral opvalt is de toename van campers met pech: de Alarmcentrale kreeg 46 procent meer hulpvragen van campereigenaren dan vorig jaar.