Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verkeersclubs: Kamervoorstellen fatbikes lossen problemen niet op

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Verkeersclubs: Kamervoorstellen fatbikes lossen problemen niet op
Een minimumleeftijd en een helmplicht voor bestuurders van fatbikes zijn weliswaar goede maatregelen om de problemen rond de elektrische fietsen met dikke banden aan te pakken, maar "daarmee ben je er niet". Dat laat Veilig Verkeer Nederland (VVN) weten nu zich in de Tweede Kamer een meerderheid heeft afgetekend voor de maatregelen. Volgens een woordvoerster van de verkeersorganisatie moet de hele keten worden aangepakt om fatbikes veilig te laten rijden.

"We zijn zeker niet tegen bijvoorbeeld een helmplicht, maar je brengt daarmee niet het aantal ongelukken naar beneden", zegt de woordvoerster. Daarvoor is volgens VVN meer nodig. Zo moeten er veilige fatbikes worden geproduceerd door fabrikanten en verkocht door winkels en moeten ouders bijvoorbeeld goede voorlichting krijgen over hoe je zo'n fiets veilig gebruikt, aldus de woordvoerster. "Als je nu zoekt op internet, worden illegale fatbikes aangeprezen. Ook worden er nog steeds illegale fatbikes ingevoerd uit China die niet veilig zijn en waarbij je de snelheidsbegrenzing er gemakkelijk af kunt halen met een code. Dat zou niet moeten kunnen."

Fietsersbond

Ook de Fietsersbond pleit voor onder meer strengere kwaliteitscontroles bij de import van fatbikes, omdat veel fatbikes "al niet aan de wettelijke normen voldoen op het moment dat ze gekocht worden". De bond is geen voorstander van een helmplicht, laat een woordvoerster weten, behalve als die alleen voor de bestuurders van fatbikes geldt en niet voor andere elektrische fietsen.

Aparte categorie

"Wij zijn dus vooral voor het maken van een aparte categorie voor de fatbike. Als je een helmplicht invoert die voor alle e-bikes geldt, gaan mensen minder fietsen en dat is het laatste wat we willen." De Fietsersbond zegt fatbikes niet als fietsen te beschouwen maar als brommers of scooters, omdat ze vaak worden opgevoerd.

Juridisch onderscheid

Op dit moment valt de fatbike volgens de wet nog onder de 'gewone' elektrische fiets. De Tweede Kamerleden die de aangenomen motie over de helmplicht en minimumleeftijd hebben ingediend, denken dat het mogelijk is om een juridisch onderscheid tussen beide vervoermiddelen te gaan maken. Minister Barry Madlener (Infrastructuur) toonde zich daarover minder optimistisch.

22 november '24 (15:18)

Vrijdagavond code geel in groot deel van Nederland vanwege gladheid

Een groot deel van Nederland krijgt 22 november code geel toegewezen vanwege een grote kans op gladheid. Dit geldt voor de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Het KNMI waarschuwt dat er kans is op gevaarlijk weer. Dat meldt Hart van Nederland.

22 november '24 (14:15)

Ook zaterdagochtend code geel om gladheid

In delen van Nederland geldt ook zaterdag code geel om gladheid. In alle provincies, behalve Zeeland en Noord- en Zuid-Holland, waarschuwt het KNMI opnieuw voor gladde wegen door "bevriezing van natte weggedeelten of een enkele winterse bui". De weerwaarschuwing geldt tot 10 uur.

22 november '24 (12:45)

Wegenwacht drukker met pechmeldingen door winters weer

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (10:15)

Rijkswaterstaat: mijd Arnhem om lange files door winters weer

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op de regio Arnhem te mijden. Vooral rond die Gelderse stad staan vrijdagochtend lange files door de winterse omstandigheden, meldt de organisatie op X.

22 november '24 ( 9:26)

E-gids ‘Leven zonder auto: hoe dan!?’ voor Uitgeesters

Inwoners van de gemeente Uitgeest kunnen gratis de e-gids 'Leven zonder auto: hoe dan!? aanvragen. In deze praktische gids vertelt auteur Petra van Kleef hoe mensen in acht stappen afscheid kunnen nemen van hun auto en zo meer ruimte, rust en vrijheid kunnen ervaren. Van Kleef leeft zelf al drie jaar autovrij met haar gezin en wil anderen inspireren om hetzelfde te doen. Daarover bericht de gemeente Uitgeest.

22 november '24 ( 9:09)

Nieuwe buurtbushalte verbindt Hellendoorn en Ommen

Al vele jaren rijdt buurtbuslijn 597 van station Nijverdal via Hellendoorn naar Krönnenzommer. Vanaf 16 december 2024 rijdt deze bus door naar Hancate, waar reizigers kunnen overstappen op een buurtbuslijn richting Lemele en Ommen of richting Lemelerveld. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen deze kernen. Daarover bericht de gemeente Hellendoorn.

22 november '24 ( 8:45)

Infrastructuur 'piept en kraakt': logistieke sector eist actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

22 november '24 ( 7:00)

Winters weer: geen code oranje meer in Groningen

De code oranje voor Groningen vanwege grote hinder door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten geldt niet meer. De code oranje, waarmee het KNMI aangeeft dat er een grote kans is op gevaarlijk weer, is om 05.21 uur beëindigd, meldt het weerinstituut. Voor het hele land, behalve het Waddengebied, geldt nog wel code geel.

21 november '24 (15:15)

Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was er 58 miljoen euro beschikbaar voor dit jaar, maar het agentschap heeft inmiddels meer aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar is.

21 november '24 (11:30)

Den Haag past honderden perrons bushaltes aan om schone bussen

Ruim tweehonderd perrons van bushaltes in Den Haag moeten in de komende jaren worden verbouwd. De stad krijgt vanaf volgend jaar nieuwe bussen die geen vervuilende stoffen uitstoten, en die zijn zes meter langer dan de huidige bussen. Daarom moeten de haltes langer worden. Dat kost de gemeente enkele honderdduizenden euro's.