Auto-industrie EU krijgt meer tijd om CO2-doelstellingen te halen

Ook de boetes blijven gelden als bedrijven uiteindelijk niet voldoen aan de gestelde normen. "Bedrijven moeten de doelstellingen halen, maar dit betekent meer ademruimte voor de industrie", zei Von der Leyen. Aan de andere kant is er "voorspelbaarheid en rechtvaardigheid nodig voor de pioniers, degenen die hun huiswerk met succes hebben gedaan", voegde ze daaraan toe.
Uitdaging
Europa heeft volgens Von der Leyen meer robuuste en veerkrachtige Europese toeleveringsketens voor auto's nodig, vooral als het om accu's gaat. Dat is wel een "uitdaging", zei ze er meteen bij. De Europese productie wordt weliswaar opgeschaald, maar geïmporteerde batterijen zijn nu goedkoper. Omdat de EU nieuwe afhankelijkheden wil voorkomen, overweegt de Europese Commissie de Europese batterijproducenten te ondersteunen. Ze maakte niet duidelijk waaruit die steun zou kunnen gaan bestaan.
De Europese Commissie gaat geleidelijk kwaliteitseisen invoeren voor batterijcellen en onderdelen daarvan, zei Von der Leyen.
Presentatie toekomstplan
Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren. De commissievoorzitter hoopt dat dit snel kan gebeuren.
Woensdag presenteert Von der Leyen haar plan voor de toekomst van de Europese auto-industrie.