Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Het aantal klagers over zwaar bagagewerk Schiphol is verdubbeld

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Het aantal klagers over zwaar bagagewerk Schiphol is verdubbeld
Gedupeerden van de slechte arbeidsomstandigheden bij bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol hebben zich de afgelopen weken massaal gemeld bij vakbond FNV. De belangenbehartiger kondigde twee weken geleden aan een collectieve rechtszaak te starten namens de werknemers om op grote schaal een schadevergoeding te krijgen voor het te zware werk. Sinds die aankondiging meldden zich ongeveer zeshonderd extra slachtoffers bij de vakbond met fysieke klachten aan bijvoorbeeld de rug en nek, waardoor het totaal nu meer dan is verdubbeld tot ruim duizend.

Dit eerste meldpunt, waar medewerkers moesten aangeven waar ze hebben gewerkt en welke klachten ze hebben, is inmiddels gesloten. Gedupeerden krijgen nu gelijk het verzoek om een verdiepende vragenlijst in te vullen, die FNV gebruikt om informatie voor de rechtszaak te verzamelen. Tot nu toe werkten 150 mensen de volledige vragenlijst af, met daarin ook vragen over bijvoorbeeld overgewicht en of iemand heeft gerookt.

Vragenlijst 

Uit de mensen die de vragenlijst invullen worden voorbeelden gekozen die onderdeel worden van de rechtszaak. Die moet als precedent gaan gelden voor andere gevallen. De vakbond geeft (oud-)medewerkers nu een paar maanden de tijd om de vragenlijst in te vullen. "Want het is best een flinke zit", zegt FNV-bestuurder David van de Geer. "Ondertussen bereiden we ons voor op de rechtszaak." Het is nog onduidelijk wanneer de zaak voor de rechter komt, maar dat zou zeker niet binnen een halfjaar zijn.

Te zwaar tilwerk 

Vorig jaar berichtten NOS en Nieuwsuur dat werknemers van bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol nog vaak te zwaar tilwerk moeten doen. Vervolgens kwam de Arbeidsinspectie ook tot die conclusie. De afhandelaars, Schiphol en de inspectie spraken twaalf jaar eerder al af dat overmatig zwaar sjouwwerk verleden tijd zou zijn.

Door: ANP 

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.