Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol: minder bagageafhandelaren moet leiden tot meer efficiëntie

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Schiphol: minder bagageafhandelaren moet leiden tot meer efficiëntie
Het aantal bedrijven dat de bagage afhandelt moet wat minister Mark Harbers (Infrastructuur) betreft van zes naar drie. Dat moet ertoe leiden dat bagage beter en efficiënter wordt afgehandeld en dat bovendien de werkomstandigheden van medewerkers verbeteren.

Vergeleken met andere Europese luchthavens heeft Schiphol relatief veel bagageafhandelaren. Daardoor kunnen luchtvaartbedrijven uit veel opties kiezen en blijven de kosten ook laag, ziet Harbers. Aan de andere kant kan dit volgens de bewindsman ook negatieve gevolgen hebben voor de kwaliteit en de arbeidsomstandigheden.

Wilde stakingen

Vorig jaar zorgde onvrede over de werkomstandigheden bij de afhandelingsbedrijven en een personeelstekort voor grote problemen op Schiphol. In het voorjaar hield het personeel van de bagageafhandelaren wilde stakingen. Dat bleek de voorbode van een zomer vol vertragingen, lange rijen voor de bagagecontrole en reizigers die hun vluchten misten.

Onderzoek naar marktwerking

De markt voor afhandeling werkt nu niet optimaal, meldt Harbers op basis van onderzoek dat hij heeft laten uitvoeren. De halvering van het aantal afhandelaren is volgens de onderzoekers de beste manier om de veiligheid, kwaliteit, effectiviteit en doelmatigheid te verbeteren. Dan moeten er wel aanvullende afspraken worden gemaakt tussen Schiphol en de afhandelingsbedrijven, adviseren zij.

Consultatieperiode

Harbers zegt te begrijpen dat de plannen flinke gevolgen kunnen hebben voor de bagagebedrijven en hun personeel. Daarom wil hij belanghebbenden in een zogeheten consultatieperiode de kans geven om te reageren op zijn voorstel. Pas in het najaar wil hij een definitief besluit nemen. Daarna gaat een Europese aanbesteding van start om toekomstige afhandelingsbedrijven te selecteren. Het plan moet in 2025 uitgevoerd zijn.

Door: ANP

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.