Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KNRM laat voor 9,5 miljoen euro acht nieuwe reddingsboten bouwen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft opdracht gegeven voor de bouw van acht nieuwe reddingsboten. De boten worden de komende vijf jaar bij twee Nederlandse werven gebouwd. Met de bouw is een investering gemoeid van 9,5 miljoen euro en wordt bekostigd uit verschillende nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM. Dit meldt de KNRM. 

De opdracht voor de bouw van de reddingsboten is gegund aan twee werven, die al jarenlang voor de KNRM reddingsboten bouwen en onderhouden. Gistermiddag ondertekende Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend B.V. en Orm de Waart van Habbeké Shipyard het contract met de KNRM in de persoon van directeur Jacob Tas. De eerste reddingsboot wordt in 2021 opgeleverd. De overige zeven reddingsboten volgen in de vier jaren daarna.

Nieuwe reddingsboten zijn van een beproefd model

De acht te bouwen reddingsboten krijgen de klassenaam “Van Wijk”, genoemd naar de erflater, die geld naliet voor de bouw van de eerste boot van deze serie. Feitelijk is de boot een doorontwikkeling van de bestaande 11 meter lange Valentijn-klasse. Deze zogenaamde rigid-inflatable-boat (RIB) werd ontworpen in 1990 en wordt door de redders die ermee varen geroemd om haar zeewaardigheid.

De KNRM heeft een reddingvloot van 75 reddingsboten, variërend in lengte van 5 tot 20 meter. Met deze reddingvloot worden jaarlijks meer dan 4.000 zeevarenden en watersporters veilig aan wal gebracht.

Huidige reddingsboten

De huidige reddingsboten van de KNRM zijn gebouwd tussen 1991 en 2016. De oudste reddingsboten zijn, met hun bijna 30 jaar, toe aan vervanging. De eerste nieuwe reddingsboot van deze serie krijgt de functie van reserveboot en zal vanaf 2022 ingezet worden op reddingstations waarvan de reddingsboot in groot onderhoud is. De thuishavens van de volgende zeven boten worden begin 2021 bekend gemaakt.

Door: Nationale Transportgids

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

10 december '24 ( 7:32)

Vuurtorens voorzien van duurzame ledverlichting

Rijkswaterstaat werkt hard aan de verduurzaming van de verlichting van vuurtorens langs de kust van ons land. Inmiddels zijn verschillende vuurtorens voorzien van nieuwe, duurzame ledverlichting. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.

03 december '24 (10:18)

Binnenvaartschip Zutphen gered na lekkage en slagzij

In de Industriehaven van Zutphen dreigde een binnenvaartschip met erts te zinken door een lekkage en zware slagzij. Dankzij snelle inzet van hulpdiensten kon erger worden voorkomen. Het schip werd gestabiliseerd door continu water weg te pompen, terwijl 800 ton erts uit het ruim werd gelost. Hierdoor kwam het schip langzaam weer boven water. Dit meldt Omroep Gelderland.