Hinder voor scheepvaart door inspectie stormvloedkering Ramspol
De inspectie is nodig om schade tijdig te ontdekken en zo nodig te repareren. Daarnaast worden ook alle veiligheidssystemen getest. De inzet van een drone bij inspecties heeft veel voordelen, aldus Rijkswaterstaat. Het is veel minder arbeidsintensief en de beelden van de drone geven een beter en helderder beeld van de schades en reparaties. Daarnaast zijn de beelden achteraf nauwkeurig te bekijken en te vergelijken met voorgaande inspecties.
Hinder scheepvaart
Het Ramsdiep is van maandag 31 augustus tot en met vrijdag 4 september gestremd voor het scheepvaartverkeer. De scheepvaart wordt via de eigen kanalen (berichten aan de Scheepvaart en over de marifoon) geïnformeerd over de exacte data en tijden. Voor de scheepvaart is een omleidingsroute ingesteld, via het Zwolle -IJsselkanaal en de Spooldersluis. De sluis krijgt een 24-uurs-bediening. De Ramsgeul Noord en Zuid worden niet gestremd. Deze is echter alleen toegankelijk voor de recreatievaart en niet te gebruiken voor de beroepsscheepvaart.
Ramspol
De stormvloedkering Rampsol is één van de vijf stormvloedkeringen in Nederland. Het is een unieke opblaasbare dam, die bij hoogwater het Zwarte Meer van het Ketelmeer afsluit. Het is de enige balgstuw ter wereld die als stormvloedkering werkt. De totale kering bestaat uit drie balgen van een zwaar en zeer sterk rubberdoek, dat opgeblazen een barrière van tien meter hoog en 240 meter lang vormt. Voor het type balgstuw is gekozen omdat anders zo’n 115 kilometer aan dijken moest worden opgehoogd. De kering is een stuk goedkoper én veiliger.
Door: Nationale Transportgids