Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Ondanks vermoedens weinig zicht op criminaliteit in Noordelijke zeehavens

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Er is weinig zicht op georganiseerde criminaliteit in Noordelijke zeehavens Eemshaven, Delfzijl, Lauwersoog en Harlingen. Hoewel de politie, de douane en de Koninklijke Marchechaussee vermoedens hebben, bestaat er geen goed beeld van. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap. Dit meldt RTV Noord. 

Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door bureau Pro Facto wordt geconcludeerd dat er weinig controle en toezicht is op wat er zich allemaal in de havens afspeelt. Dat terwijl het grotendeels openbare karakter van de havens gelegenheid bieden voor criminele activiteiten.

Aantrekkelijk voor criminelen

Dat beeld wordt onderschreven door hoofd Operatiën van de Politie Noord-Nederland, Joop de Schepper. Volgens de Schepper zijn de noordelijke zeehavens aantrekkelijk, hebben ze een goede infrastructuur en bieden ze een directie toegang tot internationale wateren.In een reactie tegen RTV Noord zegt hij: “Het zou kunnen gaan om bijvoorbeeld drugssmokkel, de illegale in- of uitvoer van auto's, mensensmokkel, maar ook milieucriminaliteit in de havens', vervolgt hij. 'We zien om ons heen wat er in andere havens gebeurt. Dan is het wel een beetje naïef om te denken dat die mooie havens van ons gevrijwaard blijven. Het wordt tijd de feiten te onderzoeken.”

De onderzoekers laten weten dat de verschillende handhavingsorganisaties die in de zeehavens werken, te weinig informatie hebben. Daardoor is 'er geen gestructureerd en onderbouwd beeld is van de aard en omvang van georganiseerde criminaliteit in de zeehavens. De puzzelstukjes komen niet bij elkaar.'

Beter vestigingsklimaat

De Schepper hoopt dat als de informatieachterstand is weggewerkt er maatregelen genomen kunnen worden tegen de georganiseerde criminaliteit. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan het vestigingsklimaat: welke bedrijven wil je wel en welke niet, wat zijn de vergunningen die erbij horen? Maar je kunt ook fysieke maatregelen nemen, zoals betere verlichting, het invoeren van toegangscontrole en het houden van toezicht”, zo laat hij tegenover RTV Noord weten.

Door: Nationale Transportgids

12 maart '25 ( 9:46)

Nederlands marineschip schiet voor het eerst een kruisraket af

Een Nederlands marineschip heeft voor het eerst een kruisraket afgevuurd. Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter lanceerde voor de Amerikaanse oostkust nabij Norfolk een Tomahawk-raket.

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.