Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Provincies onderzoeken toekomstbestendigheid Bruine Vloot

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De provincies Flevoland, Friesland en Overijssel willen de kosten op zich nemen voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een investeringsfonds voor de Bruine Vloot. Dat is vorige week bekend gemaakt tijdens een symposium over de toekomst van de Bruine Vloot. Scheepseigenaren hebben steeds meer moeite om reguliere banken bereid te vinden die willen investeren om de schepen varend te houden. Met een eigen investeringsfonds zou dit marktfalen bij de banken kunnen worden ondervangen. Het onderzoek moet de haalbaarheid van zo’n fonds aantonen. Dit meldt de provincie Overijssel.

Sinds de financiële crisis in 2008 zijn de reguliere banken steeds terughoudender met het verstrekken van financiering voor investeringen in de traditionele schepen. Dat terwijl er juist nu een grote behoefte is om te investeren in het toekomstbestendig maken van de vloot. Zo zijn investeringen nodig om milieumaatregelen te nemen. Ook vraagt de toeristische markt om vernieuwing, moeten er maatregelen genomen worden in het kader van coronabestrijding en de anderhalve meter samenleving. Verder moet er worden geïnvesteerd in onderhoud en levensverlenging van de schepen.

Een onderzoek moet aantonen of het mogelijk is om met externe financiers een fonds op te richten, waar scheepseigenaren wel geld kunnen lenen voor de genoemde maatregelen. De provincies Flevoland, Friesland en Overijssel – waar veel van de schepen een ligplaats hebben – zijn bereid de kosten van het onderzoek voor hun rekening te nemen. Het gaat om 30.000 euro, verdeeld over de drie provincies.

Historische zeilschepen

De Bruine Vloot bestaat uit ruim 400 historische zeilschepen die voornamelijk varen op het IJsselmeer, het Markermeer en de Waddenzee. Veel van de schepen halen hun inkomsten uit het organiseren van zeiltrips en -vakanties. Door de coronamaatregelen zag de vloot de omzet in 2020 kelderen, en de vooruitzichten voor 2021 zijn ook niet gunstig. Afgelopen zomer stelde de rijksoverheid 15 miljoen euro beschikbaar als noodhulp om de coronacrisis aan te pakken.

Door: Nationale Transportgids

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

10 december '24 ( 7:32)

Vuurtorens voorzien van duurzame ledverlichting

Rijkswaterstaat werkt hard aan de verduurzaming van de verlichting van vuurtorens langs de kust van ons land. Inmiddels zijn verschillende vuurtorens voorzien van nieuwe, duurzame ledverlichting. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.

03 december '24 (10:18)

Binnenvaartschip Zutphen gered na lekkage en slagzij

In de Industriehaven van Zutphen dreigde een binnenvaartschip met erts te zinken door een lekkage en zware slagzij. Dankzij snelle inzet van hulpdiensten kon erger worden voorkomen. Het schip werd gestabiliseerd door continu water weg te pompen, terwijl 800 ton erts uit het ruim werd gelost. Hierdoor kwam het schip langzaam weer boven water. Dit meldt Omroep Gelderland.