Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Blokkeerschip voltooit tocht door Suezkanaal

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
De Ever Given heeft zijn tocht door het Suezkanaal afgerond. Het containerschip, dat in maart overdwars in het kanaal vast kwam te liggen, voer even na 17.00 uur Nederlandse tijd de Middellandse Zee in. Volgens website Vesselfinder is het schip op weg naar de haven van Port Saïd. Uiteindelijk moet het schip van daaruit koers zetten naar Rotterdam.

Eerder op de dag was het met een ceremonie vrijgegeven en uitgezwaaid door de Egyptische autoriteiten. Nadat de Ever Given was vlotgetrokken lag het enorme containerschip ruim drie maanden aan de ketting. De kanaalautoriteit SCA en de Japanse eigenaar van het schip onderhandelden in die periode over een schadevergoeding. Hoeveel geld er uiteindelijk betaald is, is niet bekendgemaakt. De SCA zou eerder om een vergoeding van meer dan 916 miljoen dollar hebben gevraagd, maar zei later genoegen te nemen met 550 miljoen dollar.

De Japanse eigenaar van de Ever Given zou al eens 150 miljoen dollar compensatie hebben geboden. Maar naar de mening van de SCA was dat niet voldoende om de kosten voor het mislopen van vaartarieven, schade aan het kanaal en kosten voor mankracht en materiaal bij het bergen van het schip te dekken.

File

De Ever Given, die onder de Panamese vlag vaart, kwam in een zandstorm terecht in het zuidelijke deel van het Suezkanaal. Daardoor kwam het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, vast te liggen. Na zes dagen lukte het om de Ever Given los te trekken, maar toen lagen er aan weerszijden al honderden schepen in de file.

Het gigantische Japanse schip, dat voor de Taiwanese rederij Evergreen vaart, heeft circa 18.300 containers aan boord. De lading heeft een waarde van zo'n 1 miljard dollar. De bemanningsleden van het schip hebben allemaal de Indiase nationaliteit.

Door: ANP

11 maart '25 (14:08)

Boete en werkstraf na botsing rondvaartboot en watertaxi Rotterdam

De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag een werkstraf en een boete opgelegd aan de schippers van een rondvaartboot en een watertaxi die op de Nieuwe Maas in Rotterdam tegen elkaar aan zijn gevaren. De schipper van de watertaxi kreeg een werkstraf van tachtig uur, waarvan de helft voorwaardelijk. De bestuurder van de rondvaartboot kreeg een boete van 500 euro. Beide straffen vallen lager uit dan de eis van het Openbaar Ministerie.

11 maart '25 ( 9:24)

Boskalis krijgt opdracht voor berging lekkende tanker

Maritiem dienstverlener Boskalis heeft opdracht gekregen voor de berging van de Stena Immaculate, de lekkende tanker met kerosine voor de kust van het Britse Hull, heeft een woordvoerder gezegd. "We zijn volop aan het mobiliseren", aldus de zegsman.

11 maart '25 ( 8:20)

Startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bracht afgelopen week een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Daarover bericht de provincie Noord-Brabant.

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

21 februari '25 ( 8:16)

Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Schiedam werken nog langer samen

Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Schiedam hebben dinsdag 18 februari 2025 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daarin hebben zij opnieuw uitgesproken belangrijke partners voor elkaar te zijn. De havens van Schiedam spelen binnen het Haven Industrieel Complex (HIC) een prominente rol. Een goede samenwerking is daarom volgens beide organisaties van groot belang. Daarover bericht Port of Rotterdam.