Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rijkswaterstaat verruimt bedientijden op Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rijkswaterstaat verruimt vanaf 1 oktober de bedientijden op het Groningse deel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD). Vorig jaar al heeft Rijkswaterstaat de bedientijden van de Prinses Margrietsluis in Lemmer en de bruggen in Friesland aangepast. Schepen kunnen hierdoor steeds langer gebruikmaken van de vaarweg en de sluizen. Dit meldt Rijkswaterstaat.

Met ingang van 1 oktober 2021 zijn de nieuwe bedientijden op de gehele Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl als volgt:                 

  • Maandag 06.00 uur – 23.59 uur
  • Dinsdag t/m vrijdag: 00.00 uur – 23.59 uur
  • Zaterdag: 00.00 uur – 22.00 uur
  • Zondag: 06.00 uur – 22.00 uur

Geen bediening op Eerste en Tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag. Op 24 december en 31 december bediening tot 20.00 uur. Alle andere feestdagen (Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, Koningsdag, 5 mei) worden als reguliere dag bediend (voorbeeld: op Paasmaandag normale maandag bediening).

Bedientijden bruggen

Voor de bruggen Uitwelleringa, Oudeschouw, Driebondsbrug en Zeesluis Farmsum gelden andere bedientijden. De actuele bedientijden zijn altijd terug te vinden op de website Vaarweginformatie(externe link).

Programma Beter Bediend

Deze verbeteringen voor schippers en verladers maken onderdeel uit van het door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelanceerde programma Beter Bediend. Dit programma verbetert de betrouwbaarheid van de reistijden en de uitbreiding van de bediening op vaarwegen waar nu nog niet alle mogelijkheden worden benut. Samen met BLN Schuttevaer, CBRB, ASV en Evofenedex werken we aan een efficiëntere bediening, vlottere en veiligere afhandeling van het scheepvaartverkeer en een actuele en uniforme informatievoorziening. 

Door: Nationale Transportgids

07 maart '25 ( 8:59)

Centrumgebied van Amsterdam wordt uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen

Per 1 april 2025 is het centrumgebied van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen. Men mag er varen op spierkracht, elektriciteit of waterstof. Er gelden overgangsregelingen voor booteigenaren. De uitstootvrije zone is het centrumgebied van Amsterdam inclusief de Singelgracht. Doorgaande vaarroutes vallen buiten de uitstootvrije zone. Hier mag men ook varen als de boot niet uitstootvrij is. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

05 maart '25 (12:15)

Ook Rotterdamse terminals ECT naar BlackRock na Panama-deal

Het in Hongkong gevestigde conglomeraat CK Hutchison verkoopt ook de containerterminals in Rotterdam van ECT en andere havenactiviteiten buiten China. Dat maakte het bedrijf gelijktijdig bekend met de aankondiging van een deal rond de havens bij het Panamakanaal.

26 februari '25 (16:00)

Havenondernemers dringen aan op snelle invoering industrieplannen

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op het snel invoeren van de industrieplannen die de Europese Commissie heeft aangekondigd. De havenondernemers, verenigd in ondernemersorganisatie Deltalinqs, zeggen dat de plannen er goed uitzien om de Europese en Nederlandse industrie "weer op voorsprong te zetten".

21 februari '25 (14:45)

Handelsoorlog is sowieso nadeling voor haven Rotterdam, stelt topman Havenbedrijf Rotterdam

Als de dreiging met importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump uitmondt in een handelsoorlog, is dat sowieso nadelig voor de haven van Rotterdam. Handelsbarrières zijn slecht voor de wereldeconomie en benadelen daarmee ook de grootste zeehaven van Europa, zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam in een toelichting op de jaarcijfers.

21 februari '25 (13:30)

Havenbedrijf Rotterdam denkt nadrukkelijker aan weerbaarheid

De haven van Rotterdam werkt de komende jaren nadrukkelijker aan weerbaarheid van handelsstromen in Noordwest-Europa. Door handelsspanningen dreigt de wereld uiteen te vallen in verschillende machtsblokken. In zijn strategie voor de komende vier jaar zoekt het Havenbedrijf Rotterdam daarom naar manieren om vervoersstromen minder kwetsbaar te maken, zegt topman Boudewijn Siemons.

21 februari '25 (10:45)

Overslag Rotterdamse haven gedaald door tanende vraag naar kolen

Via de haven in Rotterdam zijn vorig jaar opnieuw minder goederen vervoerd. De overslag daalde in 2024 met 0,7 procent. Dat kwam vooral doordat er minder kolen en ruwe aardolie via de grootste zeehaven van Europa werd verscheept.

21 februari '25 ( 8:16)

Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Schiedam werken nog langer samen

Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Schiedam hebben dinsdag 18 februari 2025 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daarin hebben zij opnieuw uitgesproken belangrijke partners voor elkaar te zijn. De havens van Schiedam spelen binnen het Haven Industrieel Complex (HIC) een prominente rol. Een goede samenwerking is daarom volgens beide organisaties van groot belang. Daarover bericht Port of Rotterdam.

20 februari '25 (10:55)

Hinder voor havenverkeer door wegwerkzaamheden: ‘Werk thuis of reis buiten de spits’

Automobilisten en transporteurs in de Rotterdamse haven moeten de komende maanden rekening houden met flinke verkeershinder. Van maart tot en met mei worden verschillende wegen aangepakt, wat kan leiden tot vertragingen tot een uur. Rijkswaterstaat adviseert forenzen om indien mogelijk thuis te werken of buiten de spits te reizen. Dit meldt het AD.

19 februari '25 ( 9:23)

Binnenvaartschip botst tegen sluisdeuren in Lith: ernstige schade en scheepvaart gestremd

Dinsdagmiddag is een binnenvaartschip tegen de deuren van de sluis in Lith gevaren, waardoor de deuren zwaar beschadigd raakten. Dit ongeval heeft ervoor gezorgd dat de scheepvaart voor grotere en hogere schepen momenteel niet mogelijk is. Dit meldt het Brabants Dagblad

18 februari '25 (14:45)

Zeelandbrug volgend jaar twee maanden dicht voor reparatie scheuren

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug gaat volgend najaar maximaal acht weken dicht voor noodzakelijk onderhoud. Beweegbare delen van de brug, die de Zeeuwse eilanden Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland verbindt, moeten gerenoveerd worden omdat er scheuren in het staal zitten. "We moeten uiterlijk in 2026 de boel aanpakken, zodat we voor de toekomst de veiligheid kunnen garanderen. We kunnen het niet langer uitstellen", aldus gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP).