Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Opnieuw verlies voor Nederlandse kottervisserij

Door ANP
schedule 6 min
location_on [xx]km
Opnieuw verlies voor Nederlandse kottervisserij
De Nederlandse kottervisserij heeft opnieuw een financieel zeer slecht eerste halfjaar gedraaid. Naar schatting komt het totale verlies uit op 12 miljoen euro, becijferde Wageningen University & Research (WUR). In de eerste helft van vorig jaar bedroeg het verlies 19 miljoen euro.

WAGENINGEN (ANP) - De Nederlandse kottervisserij heeft opnieuw een financieel zeer slecht eerste halfjaar gedraaid. Naar schatting komt het totale verlies uit op 12 miljoen euro, becijferde Wageningen University & Research (WUR). In de eerste helft van vorig jaar bedroeg het verlies 19 miljoen euro.

Garnalenvissers

Vooral garnalenvissers hadden het zwaar, met een verlies van 7 miljoen. De belangrijkste oorzaak van de verliezen zijn, net als vorig jaar, de hoge brandstofprijzen. Vooral de vissers met grotere schepen lijden hieronder. Andere kosten namen ook verder toe zoals voor onderhoud en reparatie van de schepen.

Daarbij haalden de vissers veel minder vis en garnalen uit de Noordzee, terwijl de visprijzen daalden. Volgens de onderzoekers liep de aanvoer in de eerste zes maanden van het jaar met 12 procent terug. De omzet van de kottervisserij daalde, van 95,5 miljoen euro in de eerste helft vorig jaar, tot 82,5 miljoen euro.

Toekomstperspectief

Veel Nederlandse vissers verkeren in grote onzekerheid wegens het uitblijven van toekomstperspectief van de overheid. Dat geldt vooral voor de garnalenvisserij. "Er ontbreekt perspectief om te kunnen investeren in verduurzaming en het weer rendabel maken van de visserij. Garnalenvissers moeten aantoonbaar en binnen afzienbare tijd binnen de bepaalde stikstofnormen blijven om nog een vergunning vanuit de wet natuurbescherming te kunnen krijgen", aldus de universiteit. Deze vergunning is nodig om te mogen vissen in zogeheten Natura-2000 gebieden zoals langs de kust en in de Waddenzee.

Een groot aantal viskotters heeft dit jaar niet meer gevist omdat de visserij niet meer rendabel is. Ook worden de kottervissers steeds meer verdreven door de uitbreiding van het aantal windmolenparken op de Noordzee.

Noordzeevis

Wageningen noemt de teruglopende aanvoer van vis zorgelijk. "Het aandeel van noordzeevis gevangen door Nederlandse vissers die in de keten wordt verwerkt en verhandeld neemt in een hoog tempo af."

Om dit op te vangen halen visafslagen en handels- en verwerkingsbedrijven steeds meer vis uit het buitenland. "Visproducten zoals gekweekte zalm uit Noorwegen, witvis zoals kabeljauw uit IJsland en gekweekte tropische garnalen uit Azië worden in grote volumes geïmporteerd om in Nederland verwerkt en verhandeld te worden", stellen de onderzoekers vast.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

10 december '24 ( 7:32)

Vuurtorens voorzien van duurzame ledverlichting

Rijkswaterstaat werkt hard aan de verduurzaming van de verlichting van vuurtorens langs de kust van ons land. Inmiddels zijn verschillende vuurtorens voorzien van nieuwe, duurzame ledverlichting. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.

03 december '24 (10:18)

Binnenvaartschip Zutphen gered na lekkage en slagzij

In de Industriehaven van Zutphen dreigde een binnenvaartschip met erts te zinken door een lekkage en zware slagzij. Dankzij snelle inzet van hulpdiensten kon erger worden voorkomen. Het schip werd gestabiliseerd door continu water weg te pompen, terwijl 800 ton erts uit het ruim werd gelost. Hierdoor kwam het schip langzaam weer boven water. Dit meldt Omroep Gelderland.