Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Wereldwijde run op lng-tankers voor komende winter'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
'Wereldwijde run op lng-tankers voor komende winter'
Gashandelaren wereldwijd hebben grote moeite met het vinden van beschikbare tankers om vloeibaar gemaakt aardgas (lng) mee te kunnen verschepen. Volgens de eigenaren van de schepen zijn bedrijven als Shell, het Franse TotalEnergies en Unipec uit China al volop bezig scheepscapaciteit voor komend winterseizoen te reserveren om de gekoelde brandstof te kunnen transporteren. Dat zorgt ook voor hogere prijzen, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times. Door de sancties tegen Rusland vanwege de invasie in Oekraïne zijn met name Europese landen op zoek naar alternatieven voor Russisch gas.

Volgens onderzoekers van investeringsbank Clarksons Platou Securities stijgen de prijzen voor het charteren van een lng-tanker voor een jaar naar het hoogste niveau in tien jaar, namelijk 120.000 dollar per dag. Dat is ruim 50 procent meer dan een jaar eerder. De hausse komt vooral door de belofte van de Europese Unie om de afhankelijkheid van Russisch gas tegen het einde van het jaar met twee derde te hebben verminderd. Ter compensatie zullen tientallen miljarden kubieke meters lng moeten worden geïmporteerd.

TotalEnergies

Volgens de reders is TotalEnergies vooral actief met het zoeken naar tankercapaciteit om te huren voor een periode van drie tot vijf jaar. Dat is langer dan gebruikelijk. TotalEnergies zei tegen de krant geen commentaar te geven op marktgeruchten.

De stormloop op lng-schepen komt ook op het moment dat er nieuwe wereldwijde emissieregelgeving voor de scheepvaart in de maak is. Daardoor wordt het aanbod mogelijk nog minder. Oost-Aziatische scheepswerven hebben daarnaast moeite om snel genoeg nieuwe lng-tankers in de vaart te brengen.

De vraag naar moderne lng-tankers wordt volgens kenners vanwege de kostbare lading ook steeds groter. Oudere schepen raken uit de gratie omdat zij turbinemotoren gebruiken die worden aangedreven door de damp van lng. Daarmee gebruiken ze eigenlijk hun lading om vooruit te komen.

Door: ANP

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.

10 december '24 (15:30)

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.

10 december '24 ( 7:32)

Vuurtorens voorzien van duurzame ledverlichting

Rijkswaterstaat werkt hard aan de verduurzaming van de verlichting van vuurtorens langs de kust van ons land. Inmiddels zijn verschillende vuurtorens voorzien van nieuwe, duurzame ledverlichting. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 december '24 (13:00)

Vrachtschip stuurloos op Noordzee door storm

Op de Noordzee is een vrachtschip in de problemen geraakt door de storm. Het 82 meter lange schip Valday drijft stuurloos richting het zuiden, meldt de Kustwacht. Pogingen om het schip vast te maken en te slepen zijn vooralsnog mislukt.

05 december '24 ( 8:15)

Bedrijven in haven Rotterdam: slot op stroomnet is 'hard gelag'

Bedrijven in de Rotterdamse haven noemen het een hard gelag dat het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland zo goed als vol is, waardoor een nog groter gebied in en rond de haven op slot gaat voor nieuwe aanvragen van grootverbruikers. Dat zegt Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied.

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.

03 december '24 (10:18)

Binnenvaartschip Zutphen gered na lekkage en slagzij

In de Industriehaven van Zutphen dreigde een binnenvaartschip met erts te zinken door een lekkage en zware slagzij. Dankzij snelle inzet van hulpdiensten kon erger worden voorkomen. Het schip werd gestabiliseerd door continu water weg te pompen, terwijl 800 ton erts uit het ruim werd gelost. Hierdoor kwam het schip langzaam weer boven water. Dit meldt Omroep Gelderland.