Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Met start Nightjet is er weer dagelijkse slaaptrein naar het buitenland

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nederland is weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, na een periode van meer dan vier jaar zonder reguliere internationale slaapverbindingen over het spoor. Er rijdt voortaan dagelijks een nachttrein van Amsterdam, via Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. De eerste zogeheten Nightjet uit Oostenrijk rolt naar verwachting dinsdagochtend om 10.43 uur station Amsterdam Centraal binnen.

Deze wordt onthaald door NS-topvrouw Marjan Rintel en demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). Aan boord zit onder meer de Oostenrijkse minister van Klimaat en Mobiliteit Leonore Gewessler. De NS benadrukt dat de nachttrein een klimaatvriendelijke manier is om internationaal op reis te gaan. Het gaat om luxe rijtuigen waarbij reizigers ook kunnen kiezen voor privéslaapkamers met badkamer. In totaal kunnen er 500 passagiers mee.

CityNightLine

Toen de oude CityNightLine-treinen vanuit Nederland eind 2016 werden gestaakt, werd hiervan niet meer zoveel gebruikgemaakt. Reizigers kozen steeds vaker voor hogesnelheidstreinen overdag of voor het vliegtuig. Dat de spoorwegen nu toch weer met een nachttrein komen heeft te maken met het streven naar vergroening. Ook de komende jaren zijn lange treinreizen door Europa waarschijnlijk nog niet populair genoeg om de kosten ervan te kunnen dekken met de ticketverkoop. Voorlopig blijven veel nachttreinen in Europa dan ook afhankelijk van subsidie.

Recent was er nog juridisch gesteggel rond de nieuwe trein. Onder meer FlixBus heeft bezwaar gemaakt over de miljoenensubsidie die de NS hiervoor van de Nederlandse overheid heeft gekregen. De klagende partijen waren ook wel geïnteresseerd in de concessie en voelen zich gepasseerd. De bezwaarprocedure staat de komst van de trein niet in de weg. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) vond het niet nodig om de subsidietoekenning per direct te schorsen.

Coronamaatregelen 

De Nightjet zou aanvankelijk eind vorig jaar al gaan rijden, maar vanwege de coronapandemie werd dat uitgesteld. Zodra de coronamaatregelen dit mogelijk en logisch maken, zou de dienst alsnog van start gaan. Volgens de NS is dat moment nu aangebroken. De Nederlandse overheid hanteert voor Duitsland en Oostenrijk nog wel een 'oranje' reisadvies, wat wil zeggen dat niet noodzakelijke reizen worden afgeraden. Wie met de nachttrein mee wil, doet er dus verstandig aan even te kijken op de website van de overheid, bijvoorbeeld voor de regels rond thuisquarantaine bij terugkomst in Nederland.

Door: ANP

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.