Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nooit meer kijken wanneer trein gaat met nieuwe tienminutentreinen van NS

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
NS en ProRail testen de komende 14 woensdagen de nieuwe tienminutentreinen. In de nieuwe dienstregeling gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat zes keer per uur een Sprinter rijden, de eerste tienminutensprinter van Nederland. Dit meldt NS.

Deze uitbreiding van het aantal treinen brengt achter de schermen grote veranderingen met zich mee, zo laat de NS weten. Daarom wordt vanaf woensdag 8 september tot aan de start van de dienstregeling in december 2021 op woensdagen getest.

Ondanks corona wordt de dienstregeling flink verbeterd. Met de tienminutentreinen hoef je niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen reizigers al gebruikmaken van deze treinen.

"Meer capaciteit op het spoor"

"De ongekende bouw van honderdduizenden woningen vraagt om mobiliteit die meegroeit”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Daarom heeft Nederland op korte en lange termijn behoefte aan veel meer capaciteit op het spoor. NS en ProRail leveren een oplossing door tussen meer steden elke tien minuten een trein te rijden. Vanaf december ook tussen onder meer Rotterdam, Schiphol, Utrecht en Arnhem. Helaas is het slechts een deel van de oplossing. Naast het beter benutten van het bestaande spoor hebben we ook nieuwe infrastructuur nodig. Wie werk wil maken van klimaatverandering, leefbare steden en bereikbaarheid kan niet om extra investeringen in het openbaar vervoer heen."

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NS

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.