Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NedTrain ontkent schuld aan chroom-6-drama

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
NedTrain heeft dinsdagochtend bij de rechtbank Rotterdam zijn onschuld geclaimd in het chroom-6-drama in Brabant. De verantwoordelijkheid lag volgens een advocaat van de NS-dochter volledig bij de gemeente Tilburg, omdat die werkgever was van de slachtoffers.

Honderden Tilburgse werklozen werden tussen 2004 en 2012 door het gemeentelijk re-integratiebedrijf tROM aan het werk gezet in twee bedrijfshallen van de NS. Daar werden oude treinstellen geschuurd en geslepen om ze klaar te maken voor het Spoorwegmuseum.

In de oude verflagen zat het kankerverwekkende chroom-6. Volgens het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie werden de uitkeringsgerechtigden daar door "onvoldoende beleid en veiligheidsmaatregelen" aan blootgesteld. Zowel de gemeente Tilburg als NedTrain worden door het OM verantwoordelijk gehouden, in het geval van NedTrain is in ogen van de aanklager anders sprake van medeplichtigheid.

Schadevergoeding

In 2019 ging de gemeenteraad van Tilburg akkoord met een schadevergoeding van 7000 euro voor achthonderd mensen die in de hallen waren blootgesteld aan het giftige anti-roestmiddel. Voor mensen die ziek waren geworden kwam daar nog 5000 tot 40.000 euro bovenop.

Volgens NedTrain heeft het "zijn verantwoordelijkheid genomen en meegedaan aan de ruimhartige compensatie" en daarbij "herhaaldelijke excuses gemaakt", zo stelde de advocaat dinsdag tijdens een inleidende zitting. "Maar het nemen van die maatschappelijke verantwoordelijkheid betekent niet dat NedTrain de strafrechtelijke verantwoordelijkheid neemt. Zonder daarbij afbreuk te willen doen aan de ernst van de zaak’’, zei ze.

Geen werkgever

De NS-dochter claimde dat het "met de beste intenties" zijn hallen beschikbaar had gesteld en tROM vooraf voorlichtte over vereiste veiligheidsmaatregelen. "De rol van Nedtrain was slechts faciliterend, het bedrijf was geen werkgever. De gemeente Tilburg had de zorgplicht en de verantwoordelijkheid voor naleving en controle.’’

De aanwezigheid van Chroom-6 in de treinen was volgens NedTrain toen nog onbekend. "Kennis die je niet hebt, kun je niet delen.’’

Volgens de officier van justitie gaat het echter om meer dan Chroom-6, maar ‘’onvoldoende veilig werken in stoffen met lood- en zinkverbindingen en fijnstof’’.

De strafzaak start aan begin van de zomer 2022.

Door: ANP

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.