Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS meldt zich na Arriva en Qbuzz ook voor 'open toegang' op internationaal spoor

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS meldt zich na Arriva en Qbuzz ook voor 'open toegang' op internationaal spoor
Ook spoorwegmaatschappij NS heeft een aanvraag gedaan om na 2025 internationale treinreizen aan te mogen blijven bieden. De aanvraag is nodig omdat spoorverbindingen naar het buitenland in de toekomst mogelijk volledig aan de markt worden overgelaten. Maar om dan 'open toegang' te krijgen tot het spoor moeten bedrijven uiterlijk woensdag aangeven dat ze dit willen.

De NS vindt eigenlijk dat internationale treinreizen vanuit Nederland het beste vastgelegd kunnen worden in vaste contracten met de overheid over de dienstverlening op het hoofdrailnet. Die concessie voor het grootste deel van het Nederlandse spoor gunde de overheid tot nu toe altijd aan NS. Maar mogelijk stelt de regering het spoorwegennet open voor alle treinreisaanbieders die bereid zijn internationale reizen aan te bieden en dat kunnen, wat open toegang heet.

Voor de zekerheid heeft het bedrijf zich daarom voor de deadline aangemeld om treinreizen aan te mogen blijven bieden naar Londen, Frankfurt, Berlijn, Wenen en Parijs. Dit zijn bestemmingen waarnaartoe de NS samen met partners als Thalys of Eurostar al treinreizen aanbiedt.

Zekerheid

De afgelopen tijd maakten tal van kleinere Nederlandse vervoersbedrijven bekend internationale treinreizen aan te willen bieden via open toegang. Qbuzz, met de Italiaanse spoorwegen als eigenaar, zette maandag plannen uiteen om vanaf 2027 te rijden tussen Amsterdam en Parijs en Berlijn. Deutsche Bahn-dochteronderneming Arriva kwam een week eerder met een plan voor treinen tussen Groningen en Parijs.

Het kabinet beslist op basis van alle aanvragen of de internationale treinverbindingen aan de markt worden gelaten of toch via contracten met de overheid worden gegund. De NS is voorstander van dat laatste omdat dit meer zekerheid voor reizigers zou bieden. "Bij open toegang rijden vervoerders voor eigen risico, dus ze zouden er ook ineens mee kunnen ophouden", stelt een woordvoerder. "En wij verdienen tussen de 30 en 40 miljoen euro op die internationale lijnen. Als dat geld naar een buitenlandse aandeelhouder gaat, is het weg. Wij investeren dit in het Nederlandse spoor of dragen het af aan het ministerie van Financiën."

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.