Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Iets meer statiegeldautomaten op stations van NS

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Iets meer statiegeldautomaten op stations van NS
De Nederlandse Spoorwegen verhogen het aantal statiegeldautomaten voor flesjes en blikjes op stations van de huidige twaalf naar zeventien, laat een woordvoerder desgevraagd weten. Op dit moment staan de inleverautomaten op de centrale stations van de vier grote steden en op Eindhoven Centraal. Daar komen niet meer stations bij.

De vijf extra automaten worden uiterlijk dit voorjaar geplaatst. Met de zeventien inleverpunten kan de helft van alle flesjes en blikjes die op alle stations in Nederland worden gekocht, ingezameld worden. Dat baseert de NS op de reizigersstromen op de grote stations.

Ambitie

In eerste instantie had de NS de ambitie om op meer stations statiegeldautomaten te zetten. "Gebaseerd op cijfers was onze verwachting dat er in totaal 30 miljoen flesjes en blikjes konden worden ingezameld. Maar in het eerste jaar zijn dat er maar 600.000 geworden", zegt de woordvoerder. "Het is niet gegaan zoals we willen", luidt de conclusie na evaluatie.

Stichting Afvalfonds Verpakkingen

Na tegenvallende resultaten in heel Nederland onderzoekt Stichting Afvalfonds Verpakkingen hoe het inzamelen van statiegeld verbeterd kan worden. Dit bekijkt het fonds op basis van het aantal automaten en hun locaties, consumentengedrag en de hoogte van het statiegeldbedrag, weet de NS-woordvoerder. De onderzoeksresultaten en overleg met het ministerie van Infrastructuur worden afgewacht voordat de NS beslist over verdere uitbreiding. "Aangezien er weinig gebruik wordt gemaakt van onze twaalf automaten, is het de vraag of het station een logische inleverplek is."

29 oktober '24 (15:56)

NS behoudt alleenrecht op Nederlands hoofdspoor

NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.

29 oktober '24 (14:57)

Dinner Train sluit definitief de deuren: 3.420 klanten met waardeloze tickets

Het concept van Dinner Train, dat luxe diners in een trein aanbiedt, komt tot een abrupt einde. De curator heeft bevestigd dat er geen mogelijkheden zijn voor een doorstart, wat betekent dat de 3.420 klanten met een gekocht ticket hun geld waarschijnlijk niet terug zullen zien. Dit meldt de NOS.

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.