Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS-medewerkers van Veiligheid & Service zien agressie toenemen in de trein

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS-medewerkers van Veiligheid & Service zien agressie toenemen in de trein
Agressie op de stations en in de treinen is afgelopen jaar toegenomen. Om daar beter tegen op te kunnen treden roept de NS het ministerie van Justitie en Veiligheid op om speciale NS-medewerkers van Veiligheid & Service extra bevoegdheden te geven. Dat heeft ook te maken met de verharding in de maatschappij, stelt de spoorvervoerder die met betrokken partijen, zoals politie, om de tafel wil om de problematiek aan te pakken.

Vorig jaar zijn door de NS 744 incidenten met agressie gerapporteerd. In 2020 waren dat er 661 en in het coronavrije jaar daarvoor 678. NS heeft zo’n 700 medewerkers bij Veiligheid & Service in dienst die ook een boa-bevoegdheid hebben. Die kwamen in totaal in 2021 ruim 3 miljoen keer in actie. Dat is volgens de NS fors meer dan de 2,5 miljoen van een jaar eerder.

Letsel 

Ook nam het aantal meldingen van incidenten tussen reizigers onderling toe met 20 procent tot 2300. En er waren meer NS-medewerkers betrokken bij enige vorm van agressie. 186 van hen liepen zelfs letsel op. Daarbij ging het in 87 procent van de gevallen om licht letsel.

Coronatijd 

"We zien dat een deel van de reizigers in coronatijd een korter lontje heeft, wat past binnen een trend die we breder in de samenleving zien", zegt verantwoordelijk bestuurslid Eelco van Asch. Hij geeft aan dat in de loop van het jaar bij "een deel van de reizigers 'onduidelijkheid' was over de coronamaatregelen waardoor soms discussies ontstonden".

Identiteit vaststellen 

Om sneller te kunnen handelen, wil de NS dat de speciaal getrainde medewerkers voortaan de identiteit van iemand mogen vaststellen. Daarvoor moet nu nog de politie worden gebeld. "Hoe eerder je weet wie je voor je hebt, hoe minder snel een situatie uit de hand kan lopen", aldus de NS, die er ook voor pleit dat de medewerkers over de grens kunnen optreden op de internationale Intercity tussen Amsterdam en Brussel.

Door: ANP 

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.

23 januari '25 (12:45)

Recordaantal onlinetreinkaartjes verkocht in 2024

De NS heeft in 2024 ongeveer 20 miljoen treinkaartjes verkocht via de website en de app. Dat is een record, meldt de vervoerder. In 2019 ging het nog om ongeveer 12 miljoen online verkochte tickets. Bij de automaten op de stations werden vorig jaar zo'n 13 miljoen kaartjes verkocht.

23 januari '25 (12:14)

Spitstrein gaat weer rijden tussen Harderwijk en Amersfoort

Met ingang van maandag 7 april 2025 rijden tussen Harderwijk en Amersfoort weer extra treinen tijdens de spits. Vanaf die dag rijden elke week van maandag tot en met donderdag drie extra treinen in de ochtend- en avondspits. Er is een tussenstop in Nijkerk. Dat meldt NS.

23 januari '25 (11:15)

Op station Maarheeze vonden 3.150 ongewenste situaties voor

Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een "ongewenste situatie" op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

23 januari '25 (10:30)

Stroomstoring: veel minder treinen op traject Den Haag-Rotterdam

Door een stroomstoring rijden er donderdagochtend veel minder treinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. NS verwacht dat de problemen tot zeker 11.15 uur duren. Het spoorbedrijf rijdt een aangepaste dienstregeling.