Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reizigers waren best tevreden en gaven het ov afgelopen jaar een 7,9

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Reizigers waren best tevreden en gaven het ov afgelopen jaar een 7,9
Reizigers zijn tevreden over het openbaar vervoer in het afgelopen coronajaar. Volgens de OV-Klantenbarometer van het kennisplatform CROW-KpVV gaven reizigers vorig jaar de kwaliteit van hun rit met trein, bus, tram, metro en boot gemiddeld een 7,9.

Mensen zijn in het hele ov met name tevreden over het gemakkelijke instappen (8,8), de kans op een zitplaats (8,4), de gebruiksvriendelijke ov-chipkaart (8,5) en de veiligheid van de rit (8,3). Over de prijs van het ov zijn reizigers minder te spreken. Zo krijgt de prijs voor een ov-rit gemiddeld een 5,6 en wordt de prijs van een kaartje voor een Intercity met een 4,8 beoordeeld. Ook zijn mensen minder tevreden over de informatievoorziening bij vertragingen (6,2).

Compliment van de reizigers 

Gerrit Spijksma, voorzitter van branchevereniging OV-NL, is na een "uitdagende periode" blij met het rapport. "Dat we ondanks alle coronabeperkingen toch dermate hoge rapportcijfers hebben behaald, zie ik als een compliment van onze reizigers. Welverdiend voor alle ov-medewerkers die het vervoer in Nederland tijdens de lockdowns draaiende hebben gehouden. Daar mogen we trots op zijn."

Vlak voor nieuwe lockdown 

Omdat het onderzoek werd uitgevoerd in november 2021, vlak voor een nieuwe lockdown, is de meting anders dan in voorgaande jaren. "Reizigers moesten mondkapjes op, er werd minder gereisd, het onderzoek vond in een korte periode plaats en het aantal opgehaalde enquêtes lag lager", aldus CROW-KpVV. In totaal vulden 54.648 reizigers de vragenlijsten in.

Coronacrisis 

In 2020 werd vanwege de coronacrisis geen meting uitgevoerd, waardoor geen vergelijking met dat voorgaande jaar is te maken. In 2019 werd het ov beoordeeld met een 7,8. In 2018 was dat een 7,7.

Door: ANP 

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.

23 januari '25 (12:45)

Recordaantal onlinetreinkaartjes verkocht in 2024

De NS heeft in 2024 ongeveer 20 miljoen treinkaartjes verkocht via de website en de app. Dat is een record, meldt de vervoerder. In 2019 ging het nog om ongeveer 12 miljoen online verkochte tickets. Bij de automaten op de stations werden vorig jaar zo'n 13 miljoen kaartjes verkocht.

23 januari '25 (12:14)

Spitstrein gaat weer rijden tussen Harderwijk en Amersfoort

Met ingang van maandag 7 april 2025 rijden tussen Harderwijk en Amersfoort weer extra treinen tijdens de spits. Vanaf die dag rijden elke week van maandag tot en met donderdag drie extra treinen in de ochtend- en avondspits. Er is een tussenstop in Nijkerk. Dat meldt NS.

23 januari '25 (11:15)

Op station Maarheeze vonden 3.150 ongewenste situaties voor

Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een "ongewenste situatie" op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

23 januari '25 (10:30)

Stroomstoring: veel minder treinen op traject Den Haag-Rotterdam

Door een stroomstoring rijden er donderdagochtend veel minder treinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. NS verwacht dat de problemen tot zeker 11.15 uur duren. Het spoorbedrijf rijdt een aangepaste dienstregeling.