Keolis Blauwnet gaat er weer voor na instroom nieuwe machinisten
Het Franse bedrijf zegt in de afgelopen bewogen jaren, tijdens de coronacrisis, nooit de dienstregeling te hebben afgeschaald. Dat werd echter in 2023 een uitdaging door toenemende personeelstekorten. ‘’Veel collega’s hebben gebruik gemaakt van de Regeling Vervroegde Uittreding en oud personeel stapte begin 2023 over naar NS. Hierdoor viel er vrij onverwachts een aardig gat in de planning’’, aldus Keolis.
Rituitval en nieuwe machinisten
De rituitval was ook te wijten aan infrastructurele problemen. Er waren afgelopen zomer veel storingen en een overbelasting op het spoor. Vooral het traject Enschede-Zwolle moest lijden onder deze omstandigheden. In november zorgde dit voor een rituitval van 10%. Per ingang van de nieuwe dienstregeling (11 december) waren machinisten van het traject Zutphen-Oldenzaal (nu gereden door Arriva) overgestapt naar Enschede-Zwolle en Zwolle-Kampen. Daarnaast is dus de nieuwe en goedgekeurde vloed aan machinisten op dezelfde datum begonnen. Volgens Keolis is de bezetting nu weer in orde en is er steeds minder uitval.