Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Oude treinen tussen Nederland en Duitsland vervangen door nieuwe ICE-treinen

Door Richard Heeres
schedule 1 min
location_on [xx]km
Oude treinen tussen Nederland en Duitsland vervangen door nieuwe ICE-treinen
Sinds zaterdag 15 juni 2024 rijden tussen Amsterdam en Frankfurt de nieuwe ICE-treinen. Deze hogesnelheidstreinen (ICE 3neo) vervangen alle oude treinen op dit spoortraject. Daarover bericht NS.

Zeven keer per dag spoort ICE International vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen en Frankfurt. De dagelijkse ICE-verbinding naar Basel wordt eveneens vervangen door de nieuwe trein. Tot en met 15 juli 2024 rijdt deze trein tot Basel. Vanaf 2025 willen NS en Deutsche Bahn dagelijks een ICE naar München laten rijden.

Grote stap

Heike Luiten, directeur NS International: 'Met de komst van deze nieuwe treinen zetten we weer een grote stap naar een toekomst waarin we nog meer internationale reizigers op een comfortabele en duurzame manier naar hun bestemming willen brengen.'

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres


06 februari '25 (15:11)

Treinverkeer in 2025 vaker plat vanwege werkzaamheden, ook overdag en buiten de vakanties

Treinreizigers die in 2024 zat werden van alle werkzaamheden op en rondom het spoor zullen ook in 2025 nog op de blaren zitten. Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar aan meer dan 400 projecten werken. ProRail geeft aan dat er vanwege personeelsgebrek ook steeds vaker overdag, in de weekenden en buiten de vakanties om aan het spoor gewerkt gaat worden. “En dat zorgt voor overlast.”  Dat meldt RTL Nieuws.

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.