Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Treinkaartjes en abonnementen volgend jaar gemiddeld ruim zes procent duurder

Door Nationale Transportgids / Richard Heeres
schedule 2 min
location_on [xx]km
Treinkaartjes en abonnementen volgend jaar gemiddeld ruim zes procent duurder
Vanaf 1 januari 2025 stijgen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen gemiddeld met 6,18%. Voor kinderen tot en met 11 jaar en reizigers die onbeperkt reizen in de daluren veranderen de prijzen in 2025 niet. Dat meldt NS.

Circa 230.000 kinderen hebben op dit moment bij NS een Kids Vrij-abonnement. Daarnaast reizen per maand zo’n 125.000 kinderen met een Rail Runner-kaartje van € 2,50. Voor deze groep jonge reizigers blijft de prijs in 2025 hetzelfde. Ook voor reizigers met een Dal Vrij-abonnement verandert de prijs niet. Zij reizen voor een vast bedrag per maand onbeperkt in de daluren, op weekenddagen en feestdagen.

Prijsverhoging

Vorig jaar verhoogde NS de prijs van het treinkaartje niet. Het Rijk gaf een eenmalige compensatie van 120 miljoen om deze prijsverhoging met een jaar uit te stellen. De prijs van het treinkaartje bleef daardoor in 2024 gelijk. In 2025 zou er een dubbele prijsverhoging komen. De uitgestelde verhoging van 8,7% wordt nu verdeeld over het ministerie, NS en de treinreiziger. De dubbele prijsverhoging van het treinkaartje voor 2025 is daarmee definitief van de baan.

04 februari '25 (10:45)

NS: hinder rond Den Haag en Rotterdam door spoorwerkzaamheden

De NS waarschuwt treinreizigers opnieuw voor hinder rond Den Haag en Rotterdam de komende periode door werkzaamheden aan het spoor.

04 februari '25 ( 8:55)

NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer open

Gisteren opende de NS Upcycle Shop op station Rotterdam Centraal weer zijn deuren. In deze shop kunnen bezoekers tot en met zondag 16 februari 2025 duurzame producten kopen die gemaakt zijn van hergebruikt materiaal van de Nederlandse Spoorwegen. Dat meldt NS.

03 februari '25 (12:30)

Na seinstoring meeste problemen op het spoor voorbij

De meeste problemen die zich maandagochtend voordeden op het spoor zijn voorbij. Wel rijden er tot 21.15 uur nog minder sprinters tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders door een seinstoring.

31 januari '25 ( 8:42)

Arriva start medio maart met nachttrein tussen Zwolle en Schiphol

In de nacht van 14 op 15 maart 2025 rijdt de eerste nachttrein van Arriva van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. Arriva mag deze trein twee jaar lang rijden. Daarover bericht de gemeente Almere.

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.