Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Treinreiziger vaker te laat: NS haalt stiptheidseis overheid nipt

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Treinreiziger vaker te laat: NS haalt stiptheidseis overheid nipt
Treinreizigers arriveerden vorig jaar vaker te laat op hun bestemming, hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) becijferd bij de publicatie van de jaarcijfers. Wel lukte het de spoorvervoerder nipt om aan een belangrijke stiptheidseis van de overheid te voldoen.

Afgelopen jaar kwam 89,4 procent van de reizigers op tijd op hun bestemming. Op tijd betekent dat een treinreis minder dan vijf minuten vertraging heeft. In 2023 was de punctualiteit beter met een score van 89,7 procent. Maar de afspraak met de overheid was dat vorig jaar 88,9 procent van de treinreizen op tijd moest aankomen.

Ook voldeed de NS met een score van 94,6 procent aan de gestelde eis voor de zitplaatskans in de spits. Die kans was niettemin iets kleiner dan in 2023.

Recordaantal werkzaamheden

NS-topman Wouter Koolmees wijst in een toelichting op de slechtere cijfers naar het "recordaantal werkzaamheden" op het spoor van vorig jaar. Er waren niet alleen meer werkzaamheden, deze vonden ook vaker overdag en buiten de vakantieperiodes plaats.

Wel slaagde de NS erin om verbeteringen door te voeren, waardoor volgens het bedrijf gedurende het jaar meer treinen op tijd gingen rijden. Langdurige snelheidsbeperkingen werden verwerkt in de dienstregeling. Ook vond er "slim onderhoud en reparatie" plaats aan treinen, waardoor er voldoende treinen konden rijden.

Hogesnelheidslijn

De onderneming waarschuwde eerder nog voor "een pittig najaar", maar volgens de NS viel het uiteindelijk mee. Het bedrijf had ook weinig last van overlast door herfstweer. In december kondigde de NS daarom al aan te verwachten aan de belangrijke stiptheidseis van de overheid te kunnen voldoen.

De hogesnelheidslijn (hsl) bleef wel een groot probleem. Daar kwam uiteindelijk 69 procent van de treinreizen op tijd aan, terwijl de afspraak met de overheid was dat 82,1 procent van de treinen op tijd moet zijn. In 2023 was het 73,6 procent.

Door constructiefouten in spoorviaducten had de NS met de HSL het gehele jaar veel last van opgelegde snelheidsbeperkingen. Sinds begin december mogen treinen weer 120 kilometer per uur rijden. Maar dat is nog altijd minder dan de gewenste oorspronkelijke 200 kilometer per uur voor de binnenlandse treinen en 300 kilometer per uur voor internationale treinen. De NS verwacht dat de ondermaatse HSL-prestaties ook dit jaar zullen aanhouden.

06 maart '25 ( 8:30)

Brand heeft geen gevolgen voor treinverkeer rond Arnhem

De brand in het centrum van Arnhem heeft vooralsnog geen gevolgen voor het treinverkeer van en naar de stad. Dat meldt de NS.

05 maart '25 (14:15)

Nieuwe dubbeldekker NS komt jaar later door overstroming fabriek

De nieuwe dubbeldekkers die de NS heeft besteld komen een jaar later in de dienstregeling dan eerder verwacht. De spoorvervoerder toonde woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers een model op ware grootte dat een indruk geeft van de buiten- en binnenkant van de trein. Aanvankelijk was de verwachting dat de nieuwe trein in 2028 zou gaan rijden, nu wordt ervan uitgegaan dat de eerste exemplaren in 2029 op het spoor komen.

05 maart '25 (13:15)

Rover blij dat NS ondergrens voor stiptheid treinen haalde

Reizigersorganisatie Rover is blij dat de NS vorig jaar de ondergrens voor de stiptheid van treinen heeft gehaald. Volgens directeur Freek Bos was dat eerder in het jaar nog niet de verwachting.

05 maart '25 (12:15)

Topman NS vraagt om 'coulance' overheid rond boetes door HSL

NS-topman Wouter Koolmees vraagt om "coulance" van de overheid wat betreft boetes voor het te laat komen en uitvallen van treinen. Het spoorbedrijf voldeed vorig jaar niet aan alle stiptheidseisen van de overheid. Maar volgens Koolmees komt dit vooral door de prestaties van de hogesnelheidslijn (HSL).

05 maart '25 (10:45)

Reizigersgroei valt tegen: vijfde jaarverlies NS

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vorig jaar voor het vijfde jaar op rij verlies gedraaid. De spoorvervoerder houdt last van sterk stijgende kosten en verwacht dat het aantal reizigers niet eerder dan in 2030 terug op het oude niveau van 2019 zal zijn. Ook werkzaamheden aan het spoor raakten het bedrijf in de portemonnee. Mensen nemen dan minder de trein en de NS is veel geld kwijt aan bijvoorbeeld vervangend vervoer.

05 maart '25 (10:45)

Steeds meer NS-medewerkers ervaren fysiek en verbaal geweld

NS-medewerkers zijn afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2023, komt naar voren uit de jaarcijfers van het spoorbedrijf. Bij elkaar opgeteld zijn er 1095 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, 5 procent meer dan een jaar eerder.

05 maart '25 ( 8:54)

Vandaag presentatie nieuwe dubbeldekker NS

NS presenteert woensdag 5 maart 2025 de nieuwe dubbeldekker, die besteld is bij leverancier CAF. Dit model op ware grootte geeft een indruk van hoe de trein er aan de buiten- en binnenkant komt uit te zien. Vanochtend wordt dit model getoond tijdens de perspresentatie van de jaarcijfers van NS. Dat meldt NS. 

04 maart '25 (10:00)

Treinen ten zuiden van Eindhoven rijden niet door systeemstoring

Ten zuiden van Eindhoven rijden geen treinen als gevolg van een "systeemstoring" bij de verkeersleidingspost in Maastricht, meldt de NS dinsdagochtend.

04 maart '25 ( 7:12)

Na jaren weer treinen op spoor 11 en 12 van Den Haag Centraal

De sporen 11 en 12 op station Den Haag Centraal zijn door spoorwegbeheerder ProRail vernieuwd en na tien jaar tijd opnieuw in gebruik genomen. Om de ingebruikname te vieren werden de eerste reizigers op het perron verrast met ‘Haagse Ooievaartjes’-koekjes van NS en ProRail. Dat meldt NS.