Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reizigersgroei valt tegen: vijfde jaarverlies NS

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Reizigersgroei valt tegen: vijfde jaarverlies NS
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vorig jaar voor het vijfde jaar op rij verlies gedraaid. De spoorvervoerder houdt last van sterk stijgende kosten en verwacht dat het aantal reizigers niet eerder dan in 2030 terug op het oude niveau van 2019 zal zijn. Ook werkzaamheden aan het spoor raakten het bedrijf in de portemonnee. Mensen nemen dan minder de trein en de NS is veel geld kwijt aan bijvoorbeeld vervangend vervoer.

Wanneer puur naar de bedrijfsvoering wordt gekeken en eenmalige boekhoudkundige posten niet worden meegenomen, bedroeg het verlies 141 miljoen euro. Een jaar eerder ging het nog om 187 miljoen euro verlies. Er kwam vorig jaar meer geld binnen uit de verkoop van treinkaartjes en het uitbaten van de stations. Maar de kosten gingen ook hard omhoog en de reizigersgroei viel met een plus van 4,3 procent tegen.

Financieel gezond

"Ondanks al onze inspanningen is het financieel resultaat onvoldoende voor een financieel gezond NS", stelde NS-topman Wouter Koolmees bij de presentatie van de jaarcijfers. "Zo betaalde NS vorig jaar alleen al 533 miljoen euro aan het ministerie en ProRail om überhaupt op het spoor te mogen rijden, een stijging van 15 procent en 70 miljoen euro meer dan over 2023."

Compensatie

De kosten voor het regelen van vervangend vervoer bedroegen volgens hem 23 miljoen euro. Door de vele vertragingen heeft de spoorvervoerder ook veel treinreizigers moeten compenseren. De NS kende vorig jaar 335.849 keer een claim toe voor geld terug bij vertraging. Dat waren er bijna 50.000 meer dan in 2023. Het compensatiebedrag liep op van 3,1 miljoen naar 3,6 miljoen euro.

Eerder vreesde de NS de prijzen van treinkaartjes flink te moeten verhogen om de slechte cijfers te compenseren. Tickets zouden daardoor meer dan 12 procent duurder worden. Maar het kabinet schoot te hulp, waardoor kaartjes uiteindelijk dik 6 procent in prijs omhooggingen. De NS zegt nog met de overheid in gesprek te zijn over een structurele oplossing om te voorkomen dat er straks alsnog een flinke prijsverhoging volgt.

Kostbaar

"Goed openbaar vervoer is kostbaar", merkte Koolmees ook op. Hij benadrukte verder dat de NS zich blijft inspannen om de kosten te verlagen. De onderneming kondigde in augustus aan vijfhonderd kantoorbanen te schrappen. "Daarnaast willen we de opbrengsten verhogen door meer reizigers aan te trekken met kortingen voor reizen in de daluren." De NS heeft zich ten doel gesteld vanaf 2027 weer een positief resultaat in de boeken te zetten.

06 maart '25 ( 8:30)

Brand heeft geen gevolgen voor treinverkeer rond Arnhem

De brand in het centrum van Arnhem heeft vooralsnog geen gevolgen voor het treinverkeer van en naar de stad. Dat meldt de NS.

05 maart '25 (14:15)

Nieuwe dubbeldekker NS komt jaar later door overstroming fabriek

De nieuwe dubbeldekkers die de NS heeft besteld komen een jaar later in de dienstregeling dan eerder verwacht. De spoorvervoerder toonde woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers een model op ware grootte dat een indruk geeft van de buiten- en binnenkant van de trein. Aanvankelijk was de verwachting dat de nieuwe trein in 2028 zou gaan rijden, nu wordt ervan uitgegaan dat de eerste exemplaren in 2029 op het spoor komen.

05 maart '25 (13:15)

Rover blij dat NS ondergrens voor stiptheid treinen haalde

Reizigersorganisatie Rover is blij dat de NS vorig jaar de ondergrens voor de stiptheid van treinen heeft gehaald. Volgens directeur Freek Bos was dat eerder in het jaar nog niet de verwachting.

05 maart '25 (12:15)

Topman NS vraagt om 'coulance' overheid rond boetes door HSL

NS-topman Wouter Koolmees vraagt om "coulance" van de overheid wat betreft boetes voor het te laat komen en uitvallen van treinen. Het spoorbedrijf voldeed vorig jaar niet aan alle stiptheidseisen van de overheid. Maar volgens Koolmees komt dit vooral door de prestaties van de hogesnelheidslijn (HSL).

05 maart '25 (10:45)

Treinreiziger vaker te laat: NS haalt stiptheidseis overheid nipt

Treinreizigers arriveerden vorig jaar vaker te laat op hun bestemming, hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) becijferd bij de publicatie van de jaarcijfers. Wel lukte het de spoorvervoerder nipt om aan een belangrijke stiptheidseis van de overheid te voldoen.

05 maart '25 (10:45)

Steeds meer NS-medewerkers ervaren fysiek en verbaal geweld

NS-medewerkers zijn afgelopen jaar vaker slachtoffer geworden van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2023, komt naar voren uit de jaarcijfers van het spoorbedrijf. Bij elkaar opgeteld zijn er 1095 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, 5 procent meer dan een jaar eerder.

05 maart '25 ( 8:54)

Vandaag presentatie nieuwe dubbeldekker NS

NS presenteert woensdag 5 maart 2025 de nieuwe dubbeldekker, die besteld is bij leverancier CAF. Dit model op ware grootte geeft een indruk van hoe de trein er aan de buiten- en binnenkant komt uit te zien. Vanochtend wordt dit model getoond tijdens de perspresentatie van de jaarcijfers van NS. Dat meldt NS. 

04 maart '25 (10:00)

Treinen ten zuiden van Eindhoven rijden niet door systeemstoring

Ten zuiden van Eindhoven rijden geen treinen als gevolg van een "systeemstoring" bij de verkeersleidingspost in Maastricht, meldt de NS dinsdagochtend.

04 maart '25 ( 7:12)

Na jaren weer treinen op spoor 11 en 12 van Den Haag Centraal

De sporen 11 en 12 op station Den Haag Centraal zijn door spoorwegbeheerder ProRail vernieuwd en na tien jaar tijd opnieuw in gebruik genomen. Om de ingebruikname te vieren werden de eerste reizigers op het perron verrast met ‘Haagse Ooievaartjes’-koekjes van NS en ProRail. Dat meldt NS.