Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

Door Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in
ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.

Om reizigers alsnog met de trein naar hun bestemming te brengen, is er flink gepuzzeld op omreisroutes, inzet van extra collega's, vervangende bussen en overstapmogelijkheden op de metro. De werkzaamheden vragen om een lange adem, ook voor onze reizigers. Deze zijn hard nodig om de groei van het aantal reizigers in de toekomst mogelijk te maken. 

Impact op treinverkeer

De genoemde werkzaamheden hebben veel impact op het treinverkeer.Op 29 maart kunnen er geen treinen rijden van, via en naar Amsterdam Centraal. Op 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk. Op 31 maart heeft dit veel impact voor reizigers vanuit Haarlem/Noord-Holland van en naar Amsterdam.In de periode 1 tot en met 13 april is de dienstregeling richting Muiderpoort/Weesp aangepast. Dit leidt tot extra drukte op de omreisroute tussen Utrecht en Amsterdam.Van 14 tot en met 23 april rijden er minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort/Almere. Een NS-vervoerbewijs is geldig in de metro en de vervangende bussen.

Naast het binnenlandse treinverkeer, is de dienstregeling van de internationale treinen ook aangepast. Voor een volledig overzicht van alle aanpassingen in de dienstregeling per periode, klik op deze link

Reizigers worden vooraf op de stations geïnformeerd via omroepberichten en extra informatieborden. Abonnementhouders zijn via een e-mail geïnformeerd. NS adviseert reizigers kort voor hun reis te plannen in de NS-App of op ns.nl. 

Sporen verdwijnen

In de tweede bouwfase verwijdert ProRail de sporen 11, 12 en 13 én de tweede spoorbrug bij de Oostertoegang. Ook worden voorbereidingen getroffen om in de komende anderhalf jaar een nieuwe spoorbrug te bouwen en om zowel het perron tussen de sporen 13-14 als de oostelijke reizigerstunnel te verbreden. Daarnaast worden de sporen op de fly-over op de Dijksgracht aangesloten. Voor een volledig overzicht van de werkzaamheden, klik hier

 "Deze bouwoperatie is een enorme logistieke uitdaging”, stelt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “We werken dag en nacht op een paar vierkante meter, terwijl het station grotendeels openblijft en het treinverkeer zo veel mogelijk doorgaat. Dat vraagt om een strakke planning én nauwe samenwerking met NS en onze aannemers Dura Vermeer, BAM en Strukton. Ondanks de impact op reizigers, moeten we deze cruciale stap zetten om Amsterdam Centraal klaar te maken voor de toekomst." 

Stijging van het aantal treinreizigers

Het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal stijgt naar verwachting van 200.000 nu, tot 275.000 per dag in 2030. Daarom verbreed en verlengd ProRail de perrons op het station. Ook wordt de oostelijke reizigerstunnel verbreed. Tegelijkertijd worden de vijf Oostertoegangsbruggen vernieuwt aan de oostkant van het station. Tot slot bouwt ProRail een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht.

01 april '25 (11:12)

Landelijke storing informatieborden NS-stations weer voorbij

De landelijke storing van informatieborden op NS-stations is weer voorbij. Een woordvoerder van de NS laat weten dat alles weer naar behoren werkt. Vanaf dinsdagochtend rond 07.00 uur was er verkeerde informatie te zien op borden op perrons en in stationshallen.

01 april '25 ( 8:49)

Nieuwe fietsenstalling bij station Geldermalsen geopend

Donderdag 27 maart 2025 is bij station Geldermalsen een nieuwe fietsenstalling geopend. Deze stalling biedt ruim zeshonderd extra parkeerplekken voor fietsen. In mei 2024 begonnen spoorwegbeheerder ProRail en de gemeente West Betuwe aan de bouw, die een onderdeel is van het landelijke programma 'Fietsparkeren bij stations'. Dat meldt ProRail.

01 april '25 ( 8:49)

Landelijke storing informatieborden op perrons van NS-stations

Er is een storing van de informatieborden op perrons van NS-stations. Een woordvoerder van de NS laat weten dat het gaat om een landelijke storing.

27 maart '25 (10:52)

Bussen in plaats van treinen vanwege werkzaamheden bij station Groningen

Van 10 mei 2025 tot en met 12 juli 2025 vinden grootschalige werkzaamheden aan het spoor in Groningen plaats. Gedurende deze periode rijden er in verschillende fases geen treinen van, naar en via station Groningen. NS en Arriva zetten vervangend busvervoer in. Het advies aan reizigers is om kort voor vertrek de NS of Arriva Reisplanner te checken voor actuele reisinformatie en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt de NS.

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.