Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

VEH: Parkeervergunning Amsterdam bijna negen keer duurder dan Den Haag

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Een inwoner van de Amsterdamse binnenstad betaalt negen keer meer voor een parkeervergunning (€567) dan iemand in de binnenstad van Den Haag (€64). De gemeente Utrecht verhoogt dit jaar de prijs van een parkeervergunning voor centrumbewoners van €354 naar €442; een stijging van bijna 25 procent. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten van een onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de prijs die bewoners betalen om in de buurt van hun woning te kunnen parkeren. Dit meldt de Vereniging Eigen Huis.  

Met een gemiddelde van +3,3 procent is de stijging van gemeentelijke parkeervergunningen dit jaar aanzienlijk hoger dan de verwachte inflatie. Naast een forse stijging van de gemeentelijke woonlasten, waaronder de OZB, merken veel inwoners van gemeenten met een parkeervergunning dat zij dit jaar ook meer betalen om hun auto in de buurt van hun huis te kunnen parkeren.

Autoluw maken of extra inkomsten

De uitleg van gemeenten voor de stijgende vergunningskosten lopen uiteen. Vooral grote steden willen de binnenstad autoluw of autovrij maken. Andere gemeenten verhogen de parkeerbelasting om financiële tegenvallers op te vangen, zoals de kosten van zorgtaken of de gevolgen van de coronacrisis. Utrecht noemt beide argumenten: deze gemeente wil zowel de leefbaarheid in de binnenstad vergroten als financiële tegenvallers opvangen. De gemeente Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen. Veel middelgrote gemeenten gebruiken een betaalde parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld om forenzen te weren in woongebieden rondom een station.

Uitschieters

Van de 123 onderzochte gemeenten met een parkeervergunning zijn er elf die de kosten met 10 procent of meer verhogen. In 52 gemeenten wijzigen de tarieven voor een parkeervergunning dit jaar niet en in 49 gemeenten blijft de stijging beperkt tot minder dan 3 procent

Uitschieter is de gemeente Oldenzaal, waar de kosten verdubbelen van €40 naar €80. Ook in de gemeente Oisterwijk (+30 procent) en de gemeente Nijkerk (+27 procent) is de stijging fors. In deze gemeenten gaat het in vergelijking met de grote steden om relatief bescheiden vergunningskosten van respectievelijk €43 en €70 per jaar.

Afwentelen lasten

"Sommige gemeenten grijpen alle middelen aan om de tekorten in het sociaal domein aan te vullen en verhogen ook de kosten van parkeervergunningen", zegt Karsten Klein, directeur belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis. Vorig jaar organiseerde de vereniging een petitie tegen de verhoging van de OZB om te voorkomen dat budgettaire problemen in het sociaal domein worden afgewenteld op de huiseigenaren. Klein: "Wij doen een dringend beroep op de landelijke politiek om afspraken te maken met gemeenten over aanvullend budget en daarmee nieuwe lastenverzwaringen in 2022 te voorkomen."

Centrumbewoners

Vereniging Eigen Huis heeft in 123 gemeenten de kosten onderzocht van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Vaak is dit de duurste parkeerzone. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de 123 onderzochte gemeenten. Het onderzoek is in februari 2021 uitgevoerd door Marlyse research.

Benieuwd naar de kosten voor een parkeervergunning in jouw gemeente? Bekijk hier de lijst. 

Door: ANP

06 september '24 ( 8:41)

Start werkzaamheden vernieuwing busstation Schiphol

Het busstation op Schiphol wordt de komende jaren volledig vernieuwd. De eerste werkzaamheden zijn deze week van start gegaan. Reizigers kunnen gedurende de verbouwing blijven gebruikmaken van het huidige busstation. Vanaf 2027 kunnen zij terecht in het nieuwe busstation. Dat heeft drie nieuwe trappen naar het treinperron en een groot overdekt busperron. Daarover bericht Schiphol.

06 september '24 ( 8:28)

Onderzoek ‘Betaalbare mobiliteit?’: velen hebben te weinig of geen geld voor betalen vervoer

Eén op de tien volwassen inwoners van Nederland ervaart problemen bij het betalen van vervoer. Vaak gaat het om mensen met een laag inkomen, werklozen en alleenstaanden met kinderen. Dit blijkt uit het onderzoek 'Betaalbare mobiliteit?' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

06 september '24 ( 7:30)

Roep om overal hetzelfde tarief voor gehandicaptenparkeerkaart

Experts noemen het absurd dat mensen met een lichamelijke beperking in de ene gemeente veel meer betalen voor een gehandicaptenparkeerkaart dan in de andere. De tarieven variëren van gratis tot ruim 300 euro, blijkt uit een analyse van het ANP.

05 september '24 (15:30)

Verkeersclubs: Kamervoorstellen fatbikes lossen problemen niet op

Een minimumleeftijd en een helmplicht voor bestuurders van fatbikes zijn weliswaar goede maatregelen om de problemen rond de elektrische fietsen met dikke banden aan te pakken, maar "daarmee ben je er niet". Dat laat Veilig Verkeer Nederland (VVN) weten nu zich in de Tweede Kamer een meerderheid heeft afgetekend voor de maatregelen. Volgens een woordvoerster van de verkeersorganisatie moet de hele keten worden aangepakt om fatbikes veilig te laten rijden.

05 september '24 (13:45)

Kamer wil minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbikes

De Tweede Kamer wil dat er een minimumleeftijd van 14 jaar komt voor het besturen van een fatbike. Ook moet er een helmplicht gaan gelden voor de elektrische fiets met dikke banden. De PVV steunt een voorstel van de VVD en NSC daartoe, waarmee het plan een Kamermeerderheid heeft.

05 september '24 ( 6:00)

Overheid: voer je e-bike niet op

"'t Kan hard gaan", luidt een nieuwe overheidscampagne tegen het opvoeren van e-bikes. Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) start de campagne deze donderdag om jongeren en hun ouders van de risico's bewust te maken.

04 september '24 (20:30)

VolkerWessels krijgt opdracht om tunnel voor Zuidasdok te bouwen

VolkerWessels ontwerpt en bouwt de tunnel waar de snelweg A10 bij Amsterdam doorheen moet. Het project Zuidasdok heeft die opdracht aan verschillende dochterondernemingen van het bouwconcern gegund. De bouw begint naar verwachting in 2027 en de tunnel moet zeven jaar later af zijn.

04 september '24 ( 9:45)

23 miljoen euro extra voor subsidie gebruikte elektrische auto's

Consumenten kunnen vanaf woensdag weer subsidie aanvragen om een tweedehands elektrische auto te kopen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat hiervoor 23,1 miljoen euro extra beschikbaar is gemaakt, nadat de eerdere pot van 29,4 miljoen euro halverwege juli op was.

03 september '24 (13:00)

Stroomstoring regio Rijnmond volgens netbeheerders opgelost

Netbeheerders TenneT en Stedin melden dat de stroomstoring in het Rijnmondgebied is opgelost. De storing is ontstaan in een 150 kilovoltstation in Europoort. Wat de oorzaak van de storing was, is nog onbekend. De storing begon om 09.55 uur en kort voor 12.30 uur werden de laatste adressen weer van elektriciteit voorzien.

03 september '24 ( 9:30)

ANWB helpt bijna helft meer campers met pech deze zomer

De ANWB heeft een druk hoogseizoen achter de rug, meldt de verkeersdienst dinsdag. De ANWB Alarmcentrale heeft in vergelijking met vorig jaar 5 procent meer autopechmeldingen uit het buitenland ontvangen en 10 procent meer verzoeken voor personenhulp, zoals bij ziekte of familieomstandigheden. Wat volgens de ANWB vooral opvalt is de toename van campers met pech: de Alarmcentrale kreeg 46 procent meer hulpvragen van campereigenaren dan vorig jaar.