Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Cornelissen Groep schaft groot aantal Bio-LNG en elektrische Volvo-trucks aan

Door Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Cornelissen Groep schaft groot aantal Bio-LNG en elektrische Volvo-trucks aan
Cornelissen Groep heeft 62 Volvo FH-trekkers op Bio-LNG en zeven Volvo FM Electric-trucks aangeschaft. Het transportbedrijf wil in de toekomst het gebruik van fossiele diesel helemaal afschaffen en is het wagenpark daarom stapsgewijs aan het vervangen met elektrische vrachtwagens en trucks op Bio-LNG. Dit meldt Volvo. 

Het streven is om een uitstootreductie van 50 procent te realiseren tegen 2028, laat manager Peter Leegstraten bij Cornelissen weten. Niet alleen het bedrijf zelf, maar ook opdrachtgevers zoeken partners die stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. “Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. De 69 nieuwe Volvo-trucks vervangen een groot deel van onze huidige diesel en gastrucks in onze vloot.” Leegstraten zegt dat zijn bedrijf Bio-LNG als een transitiebrandstof ziet. Waar mogelijk zet het bedrijf elektrische trucks in.

Hoge brandstofefficiëntie

Cornelissen had nog geen Volvo-trucks in haar vloot. “De LNG-motoren van Volvo Trucks zijn gebaseerd op de dieselmotor. Ze zijn daardoor comfortabel om mee te rijden en kennen een hoge brandstofefficiëntie.” De Bio-LNG-trucks hebben door hun lage CO2-uitstoor een gunstige VECTO-score voor tolheffingen die gebaseerd zijn op de uitstoot. De keuze is volgens Leegstraten bewust op Bio-LNG gevallen omdat dit gemaakt wordt van grondstoffen met een herkomst dichterbij en omdat het goed verkrijgbaar is in landen waar Cornelissen werkzaam is.

BeNeLux-winkeldistributie

De Volvo FH-trekkers hebben een 225 kg-brandstoftank, en een 460 pk-motor. Ze bevatten een dodehoekcamera en extra zijruiten bij het slaapgedeelte. Rijdt een chauffeur achteruit, dan wordt de radio automatisch gedempt. Alle trucks voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen. Deze trekkers worden gebruikt op ritten waar volledig elektrisch nog niet uit kan – dit geldt voor de BeNeLux-winkeldistributie voor Albert Heijn. Zodra deze ritten wel elektrisch gereden kunnen worden, worden de trucks ingezet op het transport tussen fabrieken van leveranciers en distributiecentra. De zeven Volvo’s FM Electric trucks worden ingezet voor binnenstedelijke winkeldistributie.

22 november '24 (15:18)

Vrijdagavond code geel in groot deel van Nederland vanwege gladheid

Een groot deel van Nederland krijgt 22 november code geel toegewezen vanwege een grote kans op gladheid. Dit geldt voor de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Het KNMI waarschuwt dat er kans is op gevaarlijk weer. Dat meldt Hart van Nederland.

22 november '24 (14:15)

Ook zaterdagochtend code geel om gladheid

In delen van Nederland geldt ook zaterdag code geel om gladheid. In alle provincies, behalve Zeeland en Noord- en Zuid-Holland, waarschuwt het KNMI opnieuw voor gladde wegen door "bevriezing van natte weggedeelten of een enkele winterse bui". De weerwaarschuwing geldt tot 10 uur.

22 november '24 (12:45)

Wegenwacht drukker met pechmeldingen door winters weer

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (10:15)

Rijkswaterstaat: mijd Arnhem om lange files door winters weer

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op de regio Arnhem te mijden. Vooral rond die Gelderse stad staan vrijdagochtend lange files door de winterse omstandigheden, meldt de organisatie op X.

22 november '24 ( 9:26)

E-gids ‘Leven zonder auto: hoe dan!?’ voor Uitgeesters

Inwoners van de gemeente Uitgeest kunnen gratis de e-gids 'Leven zonder auto: hoe dan!? aanvragen. In deze praktische gids vertelt auteur Petra van Kleef hoe mensen in acht stappen afscheid kunnen nemen van hun auto en zo meer ruimte, rust en vrijheid kunnen ervaren. Van Kleef leeft zelf al drie jaar autovrij met haar gezin en wil anderen inspireren om hetzelfde te doen. Daarover bericht de gemeente Uitgeest.

22 november '24 ( 9:09)

Nieuwe buurtbushalte verbindt Hellendoorn en Ommen

Al vele jaren rijdt buurtbuslijn 597 van station Nijverdal via Hellendoorn naar Krönnenzommer. Vanaf 16 december 2024 rijdt deze bus door naar Hancate, waar reizigers kunnen overstappen op een buurtbuslijn richting Lemele en Ommen of richting Lemelerveld. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen deze kernen. Daarover bericht de gemeente Hellendoorn.

22 november '24 ( 8:45)

Infrastructuur 'piept en kraakt': logistieke sector eist actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

22 november '24 ( 7:00)

Winters weer: geen code oranje meer in Groningen

De code oranje voor Groningen vanwege grote hinder door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten geldt niet meer. De code oranje, waarmee het KNMI aangeeft dat er een grote kans is op gevaarlijk weer, is om 05.21 uur beëindigd, meldt het weerinstituut. Voor het hele land, behalve het Waddengebied, geldt nog wel code geel.

21 november '24 (15:15)

Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was er 58 miljoen euro beschikbaar voor dit jaar, maar het agentschap heeft inmiddels meer aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar is.

21 november '24 (11:30)

Den Haag past honderden perrons bushaltes aan om schone bussen

Ruim tweehonderd perrons van bushaltes in Den Haag moeten in de komende jaren worden verbouwd. De stad krijgt vanaf volgend jaar nieuwe bussen die geen vervuilende stoffen uitstoten, en die zijn zes meter langer dan de huidige bussen. Daarom moeten de haltes langer worden. Dat kost de gemeente enkele honderdduizenden euro's.