Cornelissen Groep schaft groot aantal Bio-LNG en elektrische Volvo-trucks aan
Het streven is om een uitstootreductie van 50 procent te realiseren tegen 2028, laat manager Peter Leegstraten bij Cornelissen weten. Niet alleen het bedrijf zelf, maar ook opdrachtgevers zoeken partners die stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. “Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. De 69 nieuwe Volvo-trucks vervangen een groot deel van onze huidige diesel en gastrucks in onze vloot.” Leegstraten zegt dat zijn bedrijf Bio-LNG als een transitiebrandstof ziet. Waar mogelijk zet het bedrijf elektrische trucks in.
Hoge brandstofefficiëntie
Cornelissen had nog geen Volvo-trucks in haar vloot. “De LNG-motoren van Volvo Trucks zijn gebaseerd op de dieselmotor. Ze zijn daardoor comfortabel om mee te rijden en kennen een hoge brandstofefficiëntie.” De Bio-LNG-trucks hebben door hun lage CO2-uitstoor een gunstige VECTO-score voor tolheffingen die gebaseerd zijn op de uitstoot. De keuze is volgens Leegstraten bewust op Bio-LNG gevallen omdat dit gemaakt wordt van grondstoffen met een herkomst dichterbij en omdat het goed verkrijgbaar is in landen waar Cornelissen werkzaam is.
BeNeLux-winkeldistributie
De Volvo FH-trekkers hebben een 225 kg-brandstoftank, en een 460 pk-motor. Ze bevatten een dodehoekcamera en extra zijruiten bij het slaapgedeelte. Rijdt een chauffeur achteruit, dan wordt de radio automatisch gedempt. Alle trucks voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen. Deze trekkers worden gebruikt op ritten waar volledig elektrisch nog niet uit kan – dit geldt voor de BeNeLux-winkeldistributie voor Albert Heijn. Zodra deze ritten wel elektrisch gereden kunnen worden, worden de trucks ingezet op het transport tussen fabrieken van leveranciers en distributiecentra. De zeven Volvo’s FM Electric trucks worden ingezet voor binnenstedelijke winkeldistributie.