Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. De voorgestelde regeling geeft het openbaar vervoer zekerheid als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met deze transitieregeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Grote onzekerheidsfactor in alle prognoses 

De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal 150 miljoen euro. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.

Vangnetregeling 

Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven ziet IenW een vangnetregeling nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ov-partijen. Het is echter niet gelukt om collectieve afspraken te maken met de provincies en vervoerregio’s gezamenlijk.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik vind het opmerkelijk dat de decentrale overheden niet willen meedoen aan de door IenW voorgestelde transitieregeling voor 2023. Door de regeling krijgen de vervoersbedrijven nu de gevraagde zekerheid voor 2023 en kunnen de reizigers ook volgend jaar rekenen op voldoende, veilig en betrouwbaar OV.”

Beschikbaarheidsvergoeding 

De nieuwe transitieregeling is anders dan de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov die de afgelopen jaren tijdens de coronacrisis het ov-aanbod heeft gegarandeerd. De beschikbaarheidsvergoeding werd in 2020 ingesteld om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie bleef rijden terwijl er door de coronamaatregelen veel minder reizigers waren. Het ov speelde zo een belangrijke rol in het draaiende houden van de economie en maatschappij.

Aantal studenten groeit en openbaar vervoer populair in het weekend 

Nu de coronabeperkingen zijn opgeheven, maar de reizigers nog niet allemaal zijn teruggekeerd in het ov, dreigen er alsnog afschalingen omdat de vervoersbedrijven volgend jaar mogelijk minder inkomsten hebben. Nu afschalen en later weer opschalen is voor reizigers echter heel vervelend en is kostbaarder en minder efficiënt dan de vervoerders nu een garantstelling geven. Voor de langere termijn is het wel belangrijk dat het aanbod wordt afgestemd op de veranderde vraag. Door corona zijn reizigerspatronen veranderd, maar de verwachting is wel dat het totaal aantal ov-gebruikers de komende jaren zal toenemen. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal studenten en zullen er dus ook meer studenten gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Ook is nu al zichtbaar dat in de weekenden het openbaar vervoer populair is om een dagje mee weg te gaan.

Coronagolf 

Mocht er in de toekomst sprake zijn van een nieuwe coronagolf waarbij veel maatregelen gaan gelden, dan kijkt het kabinet opnieuw naar gerichte, sectorale steun zoals de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov. Het transitievangnet dat nu wordt ingesteld staat daar los van.

Door: Nationale Transportgids 

21 november '24 (10:00)

In noorden en oosten morgenochtend ook geen regionale treinen

Ook de regionale treinen van vervoerders Arriva en Keolis rijden vrijdagochtend tot 09.00 uur niet door de staking bij spoorbeheerder ProRail. Arriva meldt dat er geen treinen van het bedrijf rijden in Friesland, Groningen, Overijssel, Drenthe en Gelderland.

21 november '24 ( 9:01)

Treinreizigers in Noord- en Oost-Nederland moeten rekening houden met staking bij ProRail

De NS annuleert 22 november tot 09.00 uur alle treinritten in het noorden en oosten van Nederland. Dit komt omdat het personeel van ProRail staakt. De NS verwacht dat reizigers ook later in de ochtend last houden van uitval van treinen. Dat meldt RTV Drenthe.

20 november '24 (11:15)

Treinkaartje en abonnement NS in 2025 6,18 procent duurder

De prijs van een treinkaartje en abonnementen bij de NS stijgt vanaf 1 januari met gemiddeld 6,18 procent. Dat meldt de NS woensdag. Met Prinsjesdag maakte het kabinet al bekend dat treinkaartjes van de NS 6 procent duurder zouden worden, terwijl eerder was uitgegaan van een verhoging van 12 procent.

20 november '24 (10:45)

FNV denkt aan grotere acties ProRail: meer ellende voor reiziger

Vakbond FNV en spoorbeheerder ProRail zijn in hun conflict over een nieuwe cao niet dichter bij elkaar gekomen, waardoor grootschaligere acties op het spoor dreigen. Sinds vorige week organiseert FNV stakingen van spoorverkeersleiders waardoor het treinverkeer regionaal enkele uren stilligt, maar daar kunnen landelijke of langdurigere acties bij komen.

20 november '24 ( 6:00)

Geen treinen in Limburg en groot deel Noord-Brabant door staking

Het treinverkeer in Limburg en grote delen van Noord-Brabant ligt woensdag tot 09.00 uur stil door de staking bij spoorbeheerder ProRail. Daardoor rijden er geen treinen van en naar plaatsen als Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Sittard en Tilburg.

19 november '24 ( 5:48)

Staking bij ProRail: morgenochtend flinke hinder in Limburg en groot deel Brabant

Woensdag 20 november 2024 rijden vanwege de staking bij spoorwegbeheerder ProRail tot 09.00 uur geen treinen in Limburg en een groot deel van Brabant. Daarnaast rijden geen internationale treinen van Duitsland via Venlo en Amsterdam. Dat meldt NS.

18 november '24 ( 9:30)

Treinen in zuidwesten gaan weer rijden na staking bij ProRail

De treinen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant gaan weer rijden na de staking bij spoorbeheerder ProRail. Tot 09.00 uur lag het treinverkeer in de zuidwestelijke helft van het land stil door de werkonderbreking van verkeersleiders in Den Haag, Rotterdam en Roosendaal. Daardoor reden er geen treinen rond plaatsen als Breda, Den Haag, Leiden, Middelburg en Rotterdam. Ook het treinverkeer over de hogesnelheidslijn lag stil.

18 november '24 ( 7:30)

ProRail-staking: zeer rustig op treinstations in zuidwesten

Het is maandagochtend erg rustig op de treinstations in de zuidwestelijke helft van het land. Door een staking bij spoorbeheerder ProRail rijden daar tot 09.00 uur geen treinen. Volgens een NS-woordvoerder lijken reizigers goed op de hoogte te zijn van de staking.

18 november '24 ( 6:00)

Maandagochtend geen treinen in zuidwesten door staking ProRail

In Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant rijden maandagochtend tot 09.00 uur geen treinen door een staking bij spoorbeheerder ProRail. Ook het treinverkeer over de hogesnelheidslijn tussen België, Rotterdam en Amsterdam ligt stil, meldt de NS. Reizigers vanuit het zuiden in de richting van Haarlem en Hoofddorp ondervinden ook hinder door de staking.

15 november '24 (14:00)

Maandagochtend geen treinen in zuidwesten door staking ProRail

Het treinverkeer in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant ligt maandagochtend tot 09.00 uur stil door de stakingen bij spoorbeheerder ProRail, meldt de NS. Ook rijden er geen binnenlandse en internationale treinen over de hogesnelheidslijn tussen België, Rotterdam en Amsterdam. Verder waarschuwt de NS dat reizigers vanuit het zuiden naar Haarlem en Hoofddorp hinder ondervinden door de staking.