Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Staatssecretaris Heijnen biedt vangnet om OV op peil te houden
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. De voorgestelde regeling geeft het openbaar vervoer zekerheid als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met deze transitieregeling kunnen de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”

Grote onzekerheidsfactor in alle prognoses 

De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal 150 miljoen euro. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.

Vangnetregeling 

Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven ziet IenW een vangnetregeling nadrukkelijk als een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ov-partijen. Het is echter niet gelukt om collectieve afspraken te maken met de provincies en vervoerregio’s gezamenlijk.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Ik vind het opmerkelijk dat de decentrale overheden niet willen meedoen aan de door IenW voorgestelde transitieregeling voor 2023. Door de regeling krijgen de vervoersbedrijven nu de gevraagde zekerheid voor 2023 en kunnen de reizigers ook volgend jaar rekenen op voldoende, veilig en betrouwbaar OV.”

Beschikbaarheidsvergoeding 

De nieuwe transitieregeling is anders dan de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov die de afgelopen jaren tijdens de coronacrisis het ov-aanbod heeft gegarandeerd. De beschikbaarheidsvergoeding werd in 2020 ingesteld om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer tijdens de coronapandemie bleef rijden terwijl er door de coronamaatregelen veel minder reizigers waren. Het ov speelde zo een belangrijke rol in het draaiende houden van de economie en maatschappij.

Aantal studenten groeit en openbaar vervoer populair in het weekend 

Nu de coronabeperkingen zijn opgeheven, maar de reizigers nog niet allemaal zijn teruggekeerd in het ov, dreigen er alsnog afschalingen omdat de vervoersbedrijven volgend jaar mogelijk minder inkomsten hebben. Nu afschalen en later weer opschalen is voor reizigers echter heel vervelend en is kostbaarder en minder efficiënt dan de vervoerders nu een garantstelling geven. Voor de langere termijn is het wel belangrijk dat het aanbod wordt afgestemd op de veranderde vraag. Door corona zijn reizigerspatronen veranderd, maar de verwachting is wel dat het totaal aantal ov-gebruikers de komende jaren zal toenemen. Zo groeit bijvoorbeeld het aantal studenten en zullen er dus ook meer studenten gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Ook is nu al zichtbaar dat in de weekenden het openbaar vervoer populair is om een dagje mee weg te gaan.

Coronagolf 

Mocht er in de toekomst sprake zijn van een nieuwe coronagolf waarbij veel maatregelen gaan gelden, dan kijkt het kabinet opnieuw naar gerichte, sectorale steun zoals de beschikbaarheidsvergoeding voor het ov. Het transitievangnet dat nu wordt ingesteld staat daar los van.

Door: Nationale Transportgids 

20 februari '25 (12:45)

64 dagen hinder voor reizigers op station Groningen door grootschalige werkzaamheden

Vanaf 10 mei moeten treinreizigers rekening houden met aanzienlijke hinder op station Groningen. ProRail werkt intensief aan de vernieuwing van het station, wat leidt tot een buitendienststelling van maar liefst 64 dagen, tot en met 13 juli. Dit betekent dat zowel NS- als Arriva-treinen tijdelijk geen verbinding hebben met het station, en reizigers hun reis moeten aanpassen. Dit meldt ProRail.

20 februari '25 (12:45)

Coalitie: NS-conducteurs moeten snel bodycams krijgen

De coalitie dringt erop aan dat NS-conducteurs bodycams krijgen. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) schreef onlangs dat de NS hier dit jaar een besluit over neemt, maar de coalitiefracties vinden dat te lang duren. "Waarom laat dit besluit zo lang op zich wachten", vroeg Hester Veltman (VVD) zich af in een debat.

20 februari '25 (11:07)

Trein Schiphol-Rotterdam tijdelijk stil door rokende reiziger in toilet

Woensdagavond werd het treinverkeer tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal tijdelijk verstoord door een opmerkelijk incident. Een reiziger besloot een sigaret op te steken in het toilet van de hogesnelheidstrein, wat het brandalarm activeerde en de trein abrupt tot stilstand bracht.

20 februari '25 (10:59)

Hardnekkige storing spoorwegovergang Valburg leek verholpen, gisteren en vandaag weer raak

De spoorwegovergang bij de Tielsestraat in Valburg kampte dinsdag met maar liefst vier storingen, waardoor de spoorbomen telkens lange tijd gesloten bleven. Woensdag volgde een vijfde storing, ondanks eerdere oplossingen door monteurs en software-experts van ProRail. Het gevolg: gefrustreerde weggebruikers en gevaarlijke situaties op het spoor. Dit meldt de Gelderlander.

19 februari '25 ( 9:19)

Storing bij spoorbomen in Valburg zorgt voor chaos op de weg

De spoorbomen bij een spoorwegovergang in Valburg kampten dinsdag de hele dag met een hardnekkige storing. Hoewel monteurs meerdere keren probeerden het probleem op te lossen, bleven de bomen na elke passerende trein gesloten. Dit meldt Omroep Gelderland.

18 februari '25 (16:00)

Omgevallen boom legt treinverkeer Sittard-Maastricht uren plat

Door een omgevallen boom rijden er naar verwachting tot zeker 19.00 uur geen treinen tussen Sittard en Maastricht. De boom viel op een bovenleiding en ProRail verwacht nog uren nodig te hebben voor de herstelwerkzaamheden. Het incident gebeurde kort na het middaguur. Sindsdien ligt het treinverkeer tussen beide Limburgse steden stil.

18 februari '25 (15:30)

OV in Randstad flink duurder als bezuinigingen doorgaan, waarschuwt burgemeester Den Haag

Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder als een bezuiniging doorgaat. Dat zegt de Haagse burgemeester Jan van Zanen tegen het ANP. "Ik heb het over tram, bus en metro in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en omstreken."

18 februari '25 ( 9:36)

Aanrijdingen op overwegen vorig jaar toegenomen

Vorig jaar waren er meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023. Ook vielen er meer dodelijke slachtoffers dan in 2023. Hoewel elk incident er één te veel is, lijkt geen sprake van een trend. Hiervoor kijkt ProRail naar vijfjaarlijkse gemiddelden. Die nemen niet of nauwelijks toe. Dat meldt ProRail.

18 februari '25 ( 9:19)

Treinen rijden niet of minder vaak vanwege het winterse weer

Dinsdagochtend de trein nemen naar school, werk of voor een tipje? Dat gaat op sommige trajecten lastig. Er rijden op een aantal trajecten minder of geen treinen vanwege verschillende oorzaken. Dat meldt Hart van Nederland.

14 februari '25 (11:15)

Bezwaar NS tegen nachttrein Zwolle-Amsterdam van Arriva

De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent Arriva op het traject tussen Zwolle en Amsterdam. Dat bevestigde een woordvoerder van het spoorbedrijf na berichtgeving in de Volkskrant. Volgens de woordvoerder wil de NS de nachttrein, die vanaf 15 maart gaat rijden, niet tegenhouden, maar wil het bedrijf wettelijk toetsen of Arriva zich wel aan de spelregels heeft gehouden.