Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nieuwe coronagolf kan voor nog meer problemen op het spoor zorgen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Nieuwe coronagolf kan voor nog meer problemen op het spoor zorgen
Mocht zich een nieuwe coronagolf aandienen, dan kan die de Nederlandse Spoorwegen nog verder in de problemen brengen. "Als corona ook ineens heel erg opspeelt, krijgen we door ziekte uitval en dan zitten we ook met problemen", zegt een woordvoerder naar aanleiding van het extra schrappen in de dienstregeling. Dat doet de NS vanwege het aanhoudende personeelstekort.

De Nederlandse Spoorwegen zeggen verder dat ze het personeelstekort niet hebben zien aankomen. "Heel veel bedrijven in Nederland hebben zich laten verrassen", zegt de woordvoerder over het bredere landelijke tekort aan werknemers in meerdere sectoren.

Treinsimulator 

De NS zei vooralsnog geen banenmarkten te organiseren, zoals luchthaven Schiphol heeft gedaan om meer beveiligers aan te trekken. De NS zegt de afgelopen maanden extra personeel te hebben geworven, onder meer via een treinsimulator op diverse stations. Daar zijn "drie keer meer aanmeldingen binnengekomen ten opzichte van begin dit jaar", zegt de woordvoerder, maar die mensen moeten ook nog opgeleid worden. Daarnaast gaan er ook nog mensen met pensioen, aldus de woordvoerder. Er staan momenteel duizenden vacatures open.

Minder treinen 

Om het personeelstekort het hoofd te bieden, maakte de NS maandag bekend wederom in de dienstregeling te moeten schrappen. Zo gaan vanaf maandag 7 november op een aantal trajecten minder treinen rijden. Reizigers moeten rekening houden met drukkere treinen en mogelijk meer overstappen. De waarschuwing geldt vooral in weekeinden en avonden. De beperkingen gelden voor de intercity's tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal, tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal, tussen Alkmaar en Haarlem en tussen Schagen en Alkmaar. Ook op zo'n vijftien trajecten van sprinters wordt de dienstregeling versoberd.

Extra beveiligers inzetten 

Reizigersorganisatie Rover maakte maandag ook bekend dat er nog niet eerder zoveel klachten van reizigers zijn binnengekomen in oktober. Zo werd er veel geklaagd over de lengte van de treinen, die momenteel vaak korter zijn. De NS kondigde onlangs al aan vanaf 2023 extra beveiligers in te zetten op langere treinen als noodmaatregel, om zo de treinen langer te krijgen. Met dat plan stemde vakbond FNV onlangs in. Volgens een woordvoerder zijn treinen de afgelopen tijd alweer langer geworden.

"De klachten bij Rover nemen we heel serieus", zegt de NS-woordvoerder. "Maar op een gegeven moment moet je het wel doen met het personeel dat je hebt. Als je de dienstregeling intact laat, maar dat betekent dat treinen uitvallen, heb je daar als reiziger niets aan."

Door: ANP 

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

27 januari '25 (13:40)

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.

23 januari '25 (12:45)

Recordaantal onlinetreinkaartjes verkocht in 2024

De NS heeft in 2024 ongeveer 20 miljoen treinkaartjes verkocht via de website en de app. Dat is een record, meldt de vervoerder. In 2019 ging het nog om ongeveer 12 miljoen online verkochte tickets. Bij de automaten op de stations werden vorig jaar zo'n 13 miljoen kaartjes verkocht.

23 januari '25 (12:14)

Spitstrein gaat weer rijden tussen Harderwijk en Amersfoort

Met ingang van maandag 7 april 2025 rijden tussen Harderwijk en Amersfoort weer extra treinen tijdens de spits. Vanaf die dag rijden elke week van maandag tot en met donderdag drie extra treinen in de ochtend- en avondspits. Er is een tussenstop in Nijkerk. Dat meldt NS.

23 januari '25 (11:15)

Op station Maarheeze vonden 3.150 ongewenste situaties voor

Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een "ongewenste situatie" op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

23 januari '25 (10:30)

Stroomstoring: veel minder treinen op traject Den Haag-Rotterdam

Door een stroomstoring rijden er donderdagochtend veel minder treinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. NS verwacht dat de problemen tot zeker 11.15 uur duren. Het spoorbedrijf rijdt een aangepaste dienstregeling.

21 januari '25 ( 7:45)

Treinen tussen Utrecht en Driebergen rijden weer na botsing

Het treinverkeer tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist is dinsdagochtend weer op gang gekomen, na de botsing tussen een intercity en een graafmachine op maandag in Bunnik. Volgens spoorbeheerder ProRail was veel herstelwerk nodig, onder meer aan de bovenleiding. Daardoor lag het treinverkeer maandag de hele dag stil.

20 januari '25 (12:59)

Metro's en trams voorzien straks Rotterdam van stroom

Stadsvervoerder RET uit Rotterdam heeft een oplossing bedacht voor het overvolle stroomnet. Het bedrijf gaat vanaf maandag 20 januari vanuit het eigen elektriciteitsnetwerk stroom leveren aan andere partijen. Dat meldt Binnenlands Bestuur.